Kawasaki Z1000 2007 testverslag

Share In december 2006 werd het nieuws bekend dat er een update kwam van de Kawasaki Z1000. Toen eenmaal de eerste beelden van die motor werden vrijgegeven bleek al snel dat het om meer dan zomaar een bijgeschaafde versie ging; het uiterlijk van de motor was grondig aangepakt en zowel op gebied van motor als rijwielgedeelte was de nieuwe Z1000 aangepast. Likkebaardend stonden we op het salon van Brussel naar deze nieuweling te kijken, en we waren er beslist niet de enigen die popelden om deze welgevormde naked bike tussen de billen te krijgen.

Geduld is een mooie eigenschap. Het koren stond al ruim twee kontjes hoog op de velden toen we de Z1000 eindelijk te pakken kregen voor een testrit. In het licht van een flauwe lentezon zag de Kawasaki Z1000, in gitzwarte uitvoering, er zo mogelijk nog indrukwekkender uit dan onder de spots van het salon. Krachtige penseelstreken waren er aan te pas gekomen om de motor een robuust, vervaarlijk en ietwat grimmig voorkomen mee te geven. Een kant en klare streetfighter, zo is het uiterlijk van deze motor wat ons betreft best te omschrijven, want een zekere weelderigheid straalt deze motor uit, zoveel is zeker.
Het aparte voorkomen van de Z1000 werd bereikt door her en der strategisch geplaatste details in het ontwerp op te nemen die je niet veel op een standaard motorfiets aantreft. De deels gepolijste velgen van de gietwielen, de agressieve snuit, de brede borst en het smalle, sexy kontwerk, het in twee kleuren uitgevoerde zadel… en de ietwat controversieel gevormde uitlaatdempers; het zijn die details die het verschil maken. Een mooie vondst is eveneens de verbinding tussen de voorkant en de achterkant van het motorblok. Of die er enkel om optische redenen zit of daadwerkelijk tot de stevigheid van het rijwielgedeelte bijdraagt staat ter discussie, maar dat het er goed uitziet zal niemand in twijfel trekken. De vorm van de uitlaatdempers daarentegen wordt door het publiek op gemengde gevoelens onthaald. Terwijl de ene ze ronduit afschuwelijk vindt, looft een ander dan weer Kawasaki voor zijn durf om de plat getreden wegen te verlaten. Onder het motto "iedereen zijn meug" laten we het aan jullie over om een oordeel over dit geschil te vellen…
Ergonomisch vinden we de Z1000 zeer geslaagd. Je zit meteen goed op deze motor. Het stuur ligt meteen perfect in de hand, de hoek waaronder je benen geplooid worden is sportief maar niet extreem en de tank past zodanig tussen je billen dat je de viriliteit van de Z1000 als het ware op je persoontje voelt afstralen. Hoe de Kawasaki designers dat voor mekaar gekregen hebben is ons een raadsel, maar dat dat gevoel niet te versmaden is laat zich raden. We hunkerden meteen naar bochtige wegen die gespaard waren gebleven van flitspalen en de tegenwoordig als uit het niets opduikende mannen van de wet. Het motorblok van de Z1000 is zoals reeds aangegeven aangepakt op diverse punten. Die aanpassingen kwamen er in de eerste plaats niet om de vierpitter een hoger maximum vermogen mee te geven maar wel om de berijdbaarheid van het geheel naar een hoger niveau te tillen. Een wijs besluit van Kawasaki want tenslotte heb je aan de 125 pk die de Z1000 neerzet meer dan genoeg om deze droog 205 kilogram wegende roadster in beweging te houden. Belangrijker voor de man in de straat is de manier waarop de motor zijn vermogen afgeeft; en dat heeft men bij Kawasaki blijkbaar duidelijk begrepen. In plaats van te kiezen voor een hoog topvermogen dat slechts sporadisch wordt aangesproken op de openbare weg hebben ze de kaart getrokken van een soepel lopende motor die een heel interessant koppelverloop kent. Vanaf vrijloop trekt de vierpitter zich moeiteloos en trillingsvrij op gang, ook al rij je in zijn hoogste versnelling. Het lijkt wel of er een turbinemotor in de Z1000 zit in plaats van een viercilinder lijnmotor; zo vlot doet het blok zijn werk.
Na deze lofzang over de soepelheid van het motorblok zou je kunnen vrezen dat de acceleratie die de Kawasaki Z1000 neerzet vloeiend is maar niet bepaald imposant op gebied van pure prestaties. Niets is echter minder waar: geef je de Z1000 de sporen dan moet je zelfs als ervaren rijder alle zeilen bijzetten om niet te verdrinken in een draaikolk van pure adrenaline. Brutaal het gas erop zetten resulteert steevast in een fikse acceleratie, zeker als je dat in de lage versnellingen doet. De power is alom aanwezig, bij gelijk welk toerental, in gelijk welke versnelling. Bovendien is het koppelverloop goed gespreid; zo goed als lineair met het toerental nemen de krachten toe waardoor je je perfect kunt concentreren op het sturen van de motor. Het besturen van de motor gaat vanaf de eerste meters met veel vertrouwen gepaard. Het stuur staat op relatief korte afstand van het zadel waardoor je heel veel feedback krijgt over wat de motor doet. Door de relatief lage zadelhoogte van 820 millimeter, gekoppeld aan de smalle bouw van het zadel daar waar dat op de brandstoftank aansluit, kan je gemakkelijk met je voeten aan de grond hetgeen de hanteerbaarheid bij stilstaande fases ten goede komt. Eenmaal de wielen draaien toont de Z1000 zich een gewillig te leiden motor. De feedback die je krijgt is zo goed dat je je meteen heer en meester voelt over deze motor. Dat gevoel blijft bestaan onder zogoed als alle omstandigheden, enkel aan snelheden in de buurt van de 200 kilometer per uur verliest de Z1000 een beetje van zijn anders spreekwoordelijke spoorvastheid. Daaronder, dus aan meer geciviliseerde snelheden doet de Z1000 stabiel, gewillig en neutraal sturend zijn ding; zelfs plots van het gas gaan of eensklaps de gaskraan vol opendraaien in een bocht brengt hem niet van de wijs. Mooi blijft de Kawa de door jou gekozen lijnen volgen hetgeen vooral te danken is aan de echt wel goed afgestelde veersystemen en natuurlijk ook aan een degelijk uitgekiende geometrie.
De veersystemen van de Z1000 zijn af fabriek wat ons betreft perfect afgesteld. De gekozen afstelling is zo dat ze een sportieve rijstijl moeiteloos aankunnen. Mooi is dat ze tevens soepel genoeg functioneren om voor het nodige comfort te zorgen en dat zelfs op de onvolprezen wasborden van onze vaderlandse betonwegen. Ondanks het stoere imago van de motor is het dus perfect mogelijk om comfortabel over de baan te gaan; hetgeen natuurlijk bij lange ritten zeker niet te versmaden is. Wil je ondanks alle goede zorgen van de fabriek toch wat aan de afstelling van de veersystemen wijzigen dan kan dat. Zowel de veervoorspanning als de uitgaande demping is instelbaar uitgevoerd. En zo hoort het ook want die zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden om een perfecte afstelling mogelijk te maken. De ingaande demping is niet van buitenaf instelbaar, maar daar maalt niemand om, de standaard afstelling voldeed perfect, zelfs aan onze hoge eisen die we op dat vlak aan een motor stellen.
Viriel als en man in de fleur van zijn leven, even verleidelijk als de knapste deerne; een enigma uitstralend dat niet te versmaden is; je zou bijna vergeten dat er ooit geremd moet worden met deze Kawasaki. Als je in de remmen gaat weet je meteen dat de kwaliteit ook op dat vlak op een hoog niveau staat bij de Z1000. De semi zwevende 300 millimeter remschijven vooraan worden aangegrepen door radiale vierzuiger remklauwen, die op hun beurt door een radiale rempomp worden geactiveerd. Mooi is dat er af fabriek stalen remleidingen zijn gemonteerd op de Z1000 waardoor het pakket meteen niets meer te wensen overlaat. Ook niet op gebied van prestaties; héél krachtig en perfect doseerbaar doet het systeem zijn werk. De achterrem mag dan wel traditioneel ogen, hij weet eveneens van wanten. Een verademing in een tijd dat de remwerking achteraan van steeds meer sportieve motoren echt niet om over naar huis te schrijven is. Als kers op de reeds rijk gevulde taart kan je bovendien kiezen voor het optionele ABS systeem. Dat krijg je tegen een meerprijs van 500 euro. Een peulschil als je weet dat je daardoor onder alle omstandigheden krachtig én veilig in de remmen kunt gaan.
De Kawasaki is dan wel op de keper beschouwd een naked bike, de kleine kopstroomlijn zorgt ervoor dat de rijwind geen vrij spel krijgt op je bovenlichaam. De invloed van de elementen wordt tot en met 160 kilometer per uur zodanig beperkt dat je geen stierennek moet hebben om het hoofd stil te houden. Door het relatief smalle stuur vang je met je borstkas en je armen ook niet te veel wind waardoor een fikse kruissnelheid aanhouden niet onoverkomelijk is. De duo zit slechts enkele centimeters hoger dan de bestuurder in het zadel en ondervindt daarbij geen nadelige gevolgen. Dat het achterwerk van die duo echter maar beter over een hoge pijngrens kan beschikken laat zich raden als je de dun uitgevoerde polstering van de duoseat in ogenschouw neemt. Mooi gevormd maar jammer genoeg flinterdun; dit kan beter Mister Kawasaki! In de motorwereld zijn er echter genoeg specialisten te vinden die alsnog dit euvel kunnen verhelpen. Een gelvulling laten aanbrengen in de duoseat is hier waarschijnlijk de aangewezen oplossing.
Met deze laatste opmerking hebben we meteen ook het enige negatieve puntje aangehaald die we op de Kawasaki Z1000 aan te merken hebben. En dat we gezocht hebben om deze kant en klare streetfighter op een foutje te kunnen betrappen staat als een paal boven water. Onze conclusie is dan ook dat het hier om een puik afgewerkte motor gaat die niet alleen opmerkelijk oogt maar ook foutloos stuurt, remt en van leer trekt. En dat voor een prijs van 10.790 euro, ABS inbegrepen wel te verstaan. Ben je van mening dat je uit dat hout gesneden bent dat geen boodschap heeft aan deze veilige optie dan kom je er met 10.290 euro vanaf. Voor welke versie je ook kiest maakt echter op de keper beschouwd niets uit; in beide gevallen koop je een motor die heel wat in zijn mars heeft. Wil je hem verder aankleden of aanpassen aan je persoonlijke wensen dat kan dat en wel met originele Kawasaki accessoires.

Technische gegevens: Motor: Type: Viercilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: Vloeistof Cilinderinhoud: 953cc Boring x slag: 77,2 x 50,9 Compressieverhouding: 11,2:1 Max.vermogen: 125 pk @ 10.000 o.p.m. Max.koppel: 98,7 Nm @ 8.200 o.p.m. Koppeling: Natte meerplaatse koppeling Versnellingsbak: 6 bak Eindoverbrenging: Ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: Stalen buizenframe Voorvering: 41mm upside down, regenbare veervoorspanning en uitgaande demping, 120 mm veerweg Achtervering: monoshock instelbaar op veervoorspanning en uitgaande demping. 150 mm veerweg Remmen: voor dubbele schijfrem 300mm met radiale vierzuiger remklauw, achter 250 mm remschijf met enkelzuiger remklauw. ABS in optie Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 190/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.090 mm Breedte: 780 mm Hoogte: 1.065 mm Zithoogte: 840 mm Wielbasis: 1.445 mm Drooggewicht: 205 kg (met ABS 209 kg) Tankinhoud: 18,5 liter Prijs: 10.290 euro. Met ABS 10.790 euro Importeur: www.kawasaki.be