Kawasaki VN1700 Classic 2010 testverslag

Share Tekst en beelden: Louis Weenen
Het als zeer sportief bekend staande Japanse merk Kawasaki brengt in 2009 drie nieuwe cruiser modellen uit. Een week lang reden we met één van hen, de VN 1700 Classic Tourer. De andere twee modellen zijn de heel wat naaktere VN 1700 classic en de met toeters en bellen superuitgeruste VN 1700 Voyager. De Classic Tourer houdt het midden tussen beiden en richt zich tot de reisgrage motard, die ook niet vies is van gezapige ritjes in eigen land. Ze horen het daar in Japan misschien niet zo graag zeggen, maar deze VN 1700 blijft geïnspireerd op de zware Harley modellen. Eens dat je ermee rijdt, zijn er al heel wat minder vergelijkingspunten.
Het is vooral qua uitzicht dat het Amerikaanse en Japanse merk op elkaar lijken. Deze VN is dan ook vooral een stevige brok, met stevig stuur, robuuste vorkarmen, weelderige zadels, grote treeplanken, opmerkelijke spatborden en een duidelijk aanwezig motorblok. Wanneer je stilstaat, houdt een sterke zijpoot het hele handeltje perfect in evenwicht. De wielen maken gebruik van brede armen, er wordt verzaakt aan spaken, waardoor het poetswerk een stuk makkelijker verloopt. Maar geen nood, door het overvloedige chroom kan een "mister proper" van een eigenaar nog steeds van voldoende "kuispret" genieten. Twee makkelijk bruikbare zijkoffers attenderen je op het toergehalte van deze VN 1700. En voor- en achterbeugels beperken de schade mocht je deze VN op zijn "oor" leggen.
In het stalen dubbel wiegframe hangt een opmerkelijke vloeistofgekoelde en in V-geplaatste twin met 8 kleppen. De lange slag van de zuigers zorgt ervoor dat het koppel van 136 nM, dat zijn maximum bij 2.750 toeren per minuut bereikt, plichtsbewust zijn werk doet. Bij 5.000 toeren bereikt het vermogen zijn maximum van 73 pk, Niet meteen ene spectaculair gegeven, maar er is voldoende kracht voorhanden om met deze VN aardig aan de slag te gaan. In totaal zijn er 6 versnellingen, waarvan de 6e een soort "overdrive" is. In tegenstelling tot heel veel andere motorfietsen krijg je niet het gevoel dat er een versnelling ontbreekt. De secundaire overbrenging gebeurt via een riem. Tijdens de eerste 3 overbrengen ondervonden we last van mechanische geluiden. De ontsteking van deze 1700 is digitaal, de brandstofinjectie elektronisch. Bovendien beschikt de VN over een elektronisch gasklepsysteem (ETV) die een soepele motorrespons mogelijk maakt.
Dat "Big", groot gevoel krijg je vooral tijdens het rijden. Hoe trager het gaat, hoe moeilijker. Je bent toch nog altijd met een rijklaar gewicht van 373 kg onderweg. Manoeuvreren, hem volledig draaien, parkeren, dingen die je vooral in de stad doet, zijn niet meteen aan hem besteed. Het gaat echt ene stuk vlotter wanneer je snelheid kunt maken. Op de autosnelweg bijvoorbeeld. Daar voelt hij zich echt in zijn sas en beschikt hij over ene paar troeven om motorrijder en passagier in vervoering te brengen. Eerst en vooral is er het comfort. De zithouding is zeer "naturel", het zadel noch te zacht noch te hard en de passagier heeft een prettig aanvoelende rugsteun. Het riante windscherm, dat ook delen van het been uit regen en wind houdt, draagt eveneens bij tot een zalig rijgevoel. Bovendien worden lange ritten aangenaam wanneer je de cruise control inschakelt. Hij kan gebruikt worden tussen 50 en 135 km per uur in de derde versnelling en hoger. Door het lage zadel van 73 cm kunnen ook stevige gespierde dames van zijn diensten gebruik maken.
De drie schijfremmen doen het goed, maar in geval van noodstops zou een ABS-systeem zeker van pas komen. De vering levert knap werk. Traditioneel hydraulisch vooraan, maar achteraan stereo luchtgeveerd. De wegligging is behoorlijk, wanneer je niet te sportief rijdt. Scherpe bochten vereisen dat je ze langzaam instuurt en ook zo weer verlaat. Ook de beperkte grondspeling van amper 14 cm noopt tot voorzichtigheid. Maar dat is precies de charme van het "cruisen", behoorlijk langzaam en genietend rijden, zo breekt het lijntje niet. De verlichting scoort een ruime voldoende, zowel voor als achteraan. Verschrikkelijk snel optrekken zit er niet bij, maar anderzijds kan men alle verkeerssituaties en ook het defensief rijden goed meester. Het motorgeluid is erg sonoor en allerminst storend. In de afsluitbare zijkoffers kun je toch voldoende spullen kwijt en eindelijk vind je het vergrendelbare contactslot op een traditionele plaats terug.
Traditioneel voor cruisers vindt men het instrumentenpaneel op de benzinetank gemonteerd terug. Snelheidsmeter en toerenteller zijn klassiek. In het digitale gedeelte krijg je informatie over de tijd, de actieradius, het benzineverbruik, de aflegde kilometers, enz… Je kunt ook tussen de verschillende bladeren via een schakelaar aan de rechterhendel. Het verbruik schommelt tussen 6,5 en 8 liter en voor een 17 liter is dat zeker correct. De benzinetank kan 20 liter bevatten en daardoor sta je niet om de haverklap aan de pomp. De drie verschillende kleuren zijn zwart, beige en diamant rood. Deze toch wel opvallende en kwaliteitsvolle verschijning betaal je 14.590 euro. Je kunt gerust stellen dat deze VN binnen zijn categorie zeer scherp geprijsd staat.

Pluspunten: Motor, koppel, comfort, vering, uitrusting, prijs. Minpunten: Wendbaarheid stad, gewicht, mechanische geluiden 3 eerste versnellingen, geen ABS optie. Technische fiche: Motor: vloeistofgekoelde in V geplaatste twin Cilinderinhoud: 1700 cc Max. vermogen: 54 kW/73 pk bij 5000 tpm Koppel: 136 nM bij 2.750 tpm Versnellingen: 6 Secundaire overbrenging: riem Rijklaar gewicht: 373 kg Zadelhoogte: 73 cm Inhoud benzinetank: 20 l Prijs: 14.590 euro Invoerder: www.kawasaki.be