Kawasaki Z750 en Yamaha FZ8 2011 vergelijkingtest

Share
Als iets of iemand succesvol is, dan trekt dat de aandacht. Niet alleen van bewonderaars maar ook van – potentiële - concurrenten. 't Is dan ook een klein wonder dat de Kawasaki Z750, één van de best verkochte motoren van de laatste jaren hier in Europa, pas vorig jaar rechtstreeks concurrentie kreeg. Yamaha kwam namelijk in de zomer van 2010 met zijn FZ8 N en Fazer 8 op de proppen. En die zijn zelfs vanuit de verte en door een blinde als een vlees geworden uitdager van de Z750 te herkennen.
Heeft de Z750 een 748 cc metende viercilinder in het vooronder, de FZ8 heeft 779 cc longinhoud. Beide krachtbronnen hebben dezelfde configuratie, zowel de Kawasaki als de Yamaha hebben een dubbel bovenliggende nokkenas, een vierklepskop en vloeistofkoeling. Natuurlijk is er gebruik gemaakt van een elektronisch geregeld motormanagement en brandstofinspuiting en zelfs op gebied van innerlijke afmetingen bestaan er overeenkomsten. De boring van de Kawasaki motor is met 68,4 millimeter 0,4 millimeter groter dan die van de Fazer. De Yamaha heeft echter een langere slag dan de Kawa. Waar de zuigers van de Z750 50,9 millimeter over en weer gaan kunnen die van de Yamaha 53,6 millimeter in verticale richting bewegen. In theorie zou de Yamaha daarmee een iets sterkere motor moeten hebben, maar de opgegeven prestaties liggen opvallend dicht tegen mekaar. Yamaha claimt een topvermogen van 106,2 pk voor zijn FZ8-motor, terwijl de Z750 voor 106 pk te boek staat bij Kawasaki. De Kawasaki heeft daarvoor 500 toeren meer nodig dan de Yamaha, die zijn maximum vermogen bij 10.000 toeren aan zijn transmissie afgeeft.
Bekijken we de koppelwaarden dan moet de Kawasaki op papier zijn meerdere erkennen in de Yamaha. De FZ8-motor perst 82 Newtonmeter naar buiten bij 8.000 toeren per minuut, terwijl de Z750 op 78 Newtonmeter blijft steken bij 9.300 krukasomwentelingen. Bekijken we de massa's, dan blijkt dat de Yamaha zonder ABS 211 kilogram weegt. De Kawasaki weegt exact 15 kilogram meer. Een verzachtende omstandigheid voor de Kawasaki is dat zijn tankinhoud anderhalve liter groter is dan die van de Yamaha die 17 liter kan bevatten. Opvallend is dat als je de motoren ter hand neemt het meergewicht van de Kawasaki niet voelbaar is. Waar het gewicht zit, is dan ook in de praktijk veelal belangrijker dan hoeveel ervan aanwezig is…
Afgaande op de bovenstaande gegevens ligt het in de verwachtingen dat de Kawasaki in een rechtstreeks duel de duimen zou moeten leggen tegen de Yamaha als het op pure prestaties gaat. Maar het is niet al goud wat blinkt, het tegendeel is tijdens de testritten aan het licht gekomen. Bij hernemingen vanaf 40 kilometer per uur met de bak in tweede versnelling liep de Kawasaki dik twee lengtes uit op de Yamaha, vooraleer de derde versnelling diende aangesproken te worden. Bij 90 kilometer per uur vanuit zesde het gas opengooien, leverde hetzelfde verrassende resultaat af. De Kawasaki liep steeds langzaam maar zeker weg van de Yam… Zo zie je maar, er is inderdaad meer tussen hemel en aarde dan men op het eerste gezicht zou bevroeden ;-D Het bewijs daarvan levert de 2011-editie van de FZ8 N ontegensprekelijk. Kampte de 2010-uitvoering van de FZ8 Fazer overduidelijk met een gat in zijn vermogenskromme tussen de 5.000 en de 6.500 toeren, het exemplaar van de FZ8 N-motor dat we voor de test te pakken kregen had daar helemaal geen last van. De krachtbron trekt nu geheel lineair aan het koord en dat terwijl volgens de importeur geen wijzigingen aan de motor en het management zijn doorgevoerd. Ja, de wonderen zijn blijkbaar de wereld nog niet uit, maar zolang het positieve mirakels betreft, hebben we daar natuurlijk helemaal niets op tegen… Maar dat terzijde. Op gebied van rijwielgedeelte ontlopen de twee concurrenten mekaar op het eerste gezicht niet of nauwelijks. Zowel de Kawasaki als de Yamaha hebben een balkvormig kader dat uit aluminium gietstukken is samengelast. De motoren hebben beiden ook een upside downvoorvork. De binnenbenen van de voorvork van de Yamaha zijn met 43 millimeter 2 millimeter dikker dan die van de Kawasaki. Die heeft echter een instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, terwijl de vork van de FZ8 van buitenaf niet afstelbaar is. De monoshock veersystemen achteraan maken in beide gevallen gebruik van een link overbrenging, terwijl de schokdempers enkel wat betreft veervoorspanning van buitenaf instelbaar zijn.
En dan de remmen. De Kawasaki heeft vooraan semi-zwevende 300 millimeter schijfremmen. De remschijven van de Yamaha zijn 10 millimeter groter in doormeter. Achteraan heeft de Yamaha een 267 millimeter remschijf zitten en daar zet de Z750 een 250 millimeter remschijf tegenover. Heeft de Yamaha iets grotere remschijven ter beschikking, in de praktijk remmen de beide motoren vooraan net even goed. Goed doseerbaar, niet bruut maar wel sterk en voorspelbaar zijn ze zeker niet te versmaden. Wat betreft de achterrem zijn we minder over de Yamaha te spreken. Waar die van de Kawasaki wel een mooie, voorspelbare remwerking laat noteren, is het veel minder bij de Yam.
Ergonomisch zijn de Yam en de Kawa wel mekaars evenknie. In beide gevallen krijg je meteen het gevoel alles onder controle te hebben. De Yamaha heeft een duidelijk zachter zadel en geeft ook na langere tijd in het zadel meer comfort. De passagiers zullen zich zowel op de Kawasaki als de Yamaha met minder luxe moeten behelpen; de zadels zijn klein, de voetsteunen staan relatief hoog en de duozadels staan beduidend hoger dan de zitbanken van de bestuurders. Wanneer de ontwerpers eindelijk andere denkpistes op dat vlak gaan volgen is niet geweten, we kunnen enkel maar hopen dat ze binnen afzienbare tijd eindelijk het licht gaan zien… Wat betreft stuurgedrag lopen de Yam en de Kawasaki op het eerste gezicht niet eens zover uiteen. Zowel de FZ8 als de Z750 zijn gemakkelijk te hanteren. Dat de FZ8 een 20 millimeter grotere wielbasis heeft, zou je enkel op je gevoel afgaand nooit vermoeden. Enkel een iets minder alert stuurgedrag wijst in die richting. Erg groot is het verschil echter niet; waar de Yam kan bestempeld worden als een volgzame handlanger is de Kawasaki veeleer een enthousiaste medewerker. De Kawa geeft daarnaast nog een extra portie onversneden feedback door aan zijn rijder waardoor hij bij het sportief publiek hoger zal scoren dan de Yamaha.
Een ander, groter verschil in stuurgedrag is te voelen als je het gas openzet in een bocht. In dat geval houdt de Kawasaki nauwgezet de door jou uitgezette rijlijn aan, terwijl de Yamaha een beetje met zijn neus naar buiten wil als de kracht van de motor zich laat gelden. Een en ander is terug te leiden naar de zachte uitgaande demping van de FZ8-veersystemen. De voorvork verkleint onder de kracht van de motor spontaan zijn negatieve veerweg, waardoor de vork langer wordt en de motor een iets andere lijn gaat volgen dan initieel de bedoeling was. Niets ergs en gemakkelijk te corrigeren door de uitgaande demping van de voorvork te verhogen… 't Is enkel doodzonde dat dat op de Yamaha van buitenaf niet mogelijk is. Maar dat terzijde. Zowel de FZ8 N als de Z750 zetten een stabiel rijgedrag neer en zijn heel allround te noemen wat stuurgedrag aangaat. Mooi rechtdoor als het nodig is en speels de bocht in als dat kan. Op gebied van windbescherming zijn het natuurlijk geen hoogvliegers. Boven de 150 kilometer per uur is de druk van de rijwind op zowel de Yam als de Kawa slechts gedurende korte tijd te harden.
Optionele ruitjes zijn voor beide motoren als officiële accessoires wel te koop. We hebben er eentje gemonteerd op de Kawasaki en dat werkte enorm goed. Zelfs met 200 kilometer per uur op de snelheidsmeter was er voor de piloot wat betreft rijwind geen vuiltje aan de lucht! Bekijken we de bouwkwaliteit dan ontdekken we links en rechts nogal wat verschillen. De Yamaha heeft bijvoorbeeld een dure, uit aluminium gietstukken opgetrokken achterbrug, terwijl de Kawasaki zijn ding doet met een eenvoudiger constructie gemaakt uit rechthoekige profielen. De Kawasaki heeft dan weer mooi gevormde radiatorkappen, terwijl de loodgieterij ter hoogte van de radiator bij de Yamaha open en bloot voor iedereen te zien is. Op zijn beurt heeft de Yamaha dan weer een achterspatbord, terwijl daar op de Kawasaki in geen velden of wegen een spoor van te bekennen is.
U voelt het al, beide motoren zijn zeker goed afgewerkt, maar er is nog steeds ruimte om details te verbeteren. Wat betreft de gemonteerde dashboards hoeft niemand van de R&D-afdelingen zich nog het hoofd te breken. Zowel op de FZ8 N als de Z750 is de getoonde informatie compleet en gemakkelijk af te lezen.

De dag van vandaag is voor een fabrikant een motor zonder accessoires een beetje als een café zonder bier. Zowel voor de Yam als de Kawa zijn dus een niet onaardig arsenaal aan toebehoren samen met de motor ontwikkeld. Het enige wat jammer is, is dat er op gebied van bagageoplossingen niet veel aangeboden wordt. Op de FZ8 N kan je een topkoffer zetten, maar verder gaat het niet, men is genoodzaakt om zich met soft luggage te behelpen als men met deze motoren op reis wil gaan. Voor de Z750 is in de handel wel een kofferset te vinden. Hepco & Becker heeft er eentje in zijn gamma waardoor de motor een iets breder gebruiksgebied heeft en dus ook een groter publiek kan aanspreken. En dat is voor de Yam echt wel jammer, want beide motoren hebben het los van dat niet onbelangrijke detail in zich om in een heel breed gebruiksgebied actief te zijn. Een degelijk functionerend rijwielgedeelte, een motorblok dat zowel soepel als vermogend is en last but not least prijzen die nog van deze wereld zijn, maken dat deze twee motoren beslist wel de moeite zijn om in overweging te nemen. Bovendien kunnen zowel de Z750 als de FZ8 N optioneel met ABS-systemen worden uitgerust. Motoren met (plus minus) driekwartliter motoren, niet voor niets zien veel mensen ze als de ideale inhoudsklasse.
Heb je na het lezen van het bovenstaande nog altijd geen voorkeur ontwikkeld, dan zal de prijzenstelling je waarschijnlijk ook niet veel helpen om een beslissing te nemen. De Kawasaki Z750 kost 7.699 euro en de Yamaha FZ8 N moet 7.999 euro kosten. Wil je ABS, dan moet je daarvoor bij Kawasaki 391 euro extra neertellen. Voor ABS op de FZ8 N dien je met een meerprijs van exact 500 euro rekening te houden. Meer informatie over deze motoren op http://www.kawasaki.be en http://www.yamaha.be.