Kawasaki Z750 2011 duurtest (deel 1)

Share De Kawasaki Z750 is in zijn huidige vorm, op de diverse kleurstellingen die kwamen en gingen na, reeds vanaf 2007 op de markt. En dat deze motor aanhangers telt is een publiek geheim. Reeds al die tijd is de Z750 ook een waar verkoopsucces gebleken.
De Kawasaki Z750 staat sinds jaar en dag bekend om zijn goede rijeigenschappen en zijn meer dan interessante prijs/kwaliteitsverhouding. Bovendien is de prijs van de motor door de jaren heen nauwelijks veranderd. De Z750 kostte in 2007 7.190 euro en anno 2011 is die prijs slechts gestegen tot 7.699 euro.
Een ABS versie is ook altijd verkrijgbaar geweest en dat tegen een democratische meerprijs. Wie de dag van vandaag voor een ABS Z750 kiest dient slechts 8.090 euro op de toonbank te leggen. En dat zijn prijzen waar de concurrenten van wakker liggen, zoveel is zeker, want geen enkele naakte 750 of 800cc viercilinder gaat tegen zo'n voordelige prijs de deur uit. Mocht men verwachten dat de motor onderhand een beetje voorbijgestreefd zou zijn dan komt men bedrogen uit. Vergelijken we zijn technische gegevens met die van de laatste nieuwe modellen die hem naar de kroon moeten steken dan wijzen die erop dat de Z750 nog steeds zijn mannetje staat. In het kader van deze duurtest gaan we dat trouwens aan de praktijk toetsten door de motor in een rechtstreekse confrontatie met zijn naaste concurrenten te vergelijken. De Yamaha FZ8, de Suzuki GSR750, de Triumph Street Triple R… ze mogen het een voor een tegen de Z750 opnemen. Om het feit te vieren dat we de Z750 voor langere tijd op stal kregen hebben we hem maar meteen een accessoire cadeau gedaan. We monteerden uit het officiële accessoireaanbod van Kawasaki het smoke windscherm dat 101,35 euro kost. Een nuttig accessoire dat van pas zal komen als we met de motor lange afstanden gaan afleggen.
Zelf dat windscherm monteren bleek in het geheel niet onoverkomelijk. Men heeft er enkel een paar sleuteltjes voor nodig en een boormachientje, alles wat men verder nodig heeft wordt in de kit aangeleverd. Met een bijgeleverde mal bepaal je de juiste plaats waar de vier gaatjes moeten worden geboord. Daarna gaat alles heel eenvoudig, de handleiding volgen en alles netjes monteren is alles wat nodig is om het windscherm op zijn plaats te zetten. Tevens een geruststelling voor wie niet zelf de armen uit de mouwen wenst te steken; de prijs van de montage bij de dealer zal echt geen arm en een been moeten kosten… De eerste honderden kilometers met de Z750 zitten er ondertussen op. Het windscherm bewees reeds ruim zijn diensten. Zelfs ruim boven de wettelijk toegestane snelheden op de autostrade is de hoeveelheid winddruk op de schouders en de helm in zo belangrijke mate afgenomen dat het aanhouden van hoge kruissnelheden nu mogelijk is. Die relatief hoge gemiddelde snelheid op de snelweg (tussen de 130 en de 160 kilometer per uur) konden we gedurende 250 kilometer aanhouden vooraleer de benzinemeter aangaf dat de motor dringend gelaafd diende te worden. Bij de pomp bleek dat de motor, ondanks het feit dat hij nog geen 1000 kilometer op te teller had, slechts 6 liter benzine per 100 kilometer had gebruikt. Voor een driekwarliter naked bike die nog ingereden moet worden voorwaar geen onaardige waarde, al verwachten we dat dat verbruik, naarmate de motor verder los komt, minder zal worden. In de komende tijd zullen we verder over onze ervaringen met de Z750 berichten. We zullen hem eveneens gebruiken om accessoires op uit te proberen. Kortom, we gaan de Z750 de kans geven ons te bewijzen of hij al dan niet de naam van maatstaf in zijn klasse terecht verdient…