KTM 950 Supermoto 2006 testverslag

Share Er bestaat een 950 cc tweecilinder Supermoto die gewoon in de handel te koop is… Mocht je dat enkele jaren geleden beweerd hebben, dan had men je meewarig aangekeken. Maar nu is het bestaan van zo'n motor met de komst van de KTM 950 Supermoto gewoon werkelijkheid. En dat is nu net het mooie aan de motorindustrie; heel regelmatig worden zelfs onze stoutste dromen door de fabrikanten omgezet in realiteit…

KTM is de eerste fabrikant die het aandurft om zo'n zware supermotard op de weg te zetten en dat verdient meer dan een schouderklopje. "Maar hoe zou zo'n grote supermoto rijden?" vroegen we ons af. Zou de motor door zijn gewicht en volume niet inboeten op het wendbare, sportieve karakter van de ééncilinders die tot nog toe de plak zwaaiden in deze modellenklasse? Alleen een test kon ons zekerheid brengen, dus regelden we een afspraak met de KTM-invoerder en pikten de 950 Supermoto op op een frisse decemberdag... Ons perscontact bij de KTM-importeur vertelde ons dat de motor zich zijns inziens speelser en soepeler liet berijden dan elke andere tweecilinder die KTM tot noch toe geproduceerd had. Afgaande op onze ervaringen met de Superduke, die nog steeds een warm plaatsje in ons hart heeft, leek ons dat amper mogelijk, maar dat vertelden we hem wijselijk niet. De tijd zou ons zekerheid geven over de waarheid van zijn beweringen want ook al hebben we het al heel wat keren geprobeerd, je kan de klok niet vooruitzetten noch terugdraaien.
De 950 Supermoto is volgens zijn adelbrieven voorzien van een 942 cc tweecilinder die opgebouwd is volgens het beproefde KTM-concept. Ook deze Oostenrijker heeft dus een compacte vloeistofgekoelde 75 graden V-twin in het vooronder, die uitgerust is met dubbele bovenliggende nokkenassen, vierkepskoppen en een zesversnellingsbak. De twin wordt opgegeven voor maximaal 72 kilowatt bij 8.000 toeren –zeg maar 97 pk- en een maximum koppel van 94 Newtonmeter bij 6.500 krukasomwentelingen. Waarden die kunnen tellen want de motor weegt rijklaar -maar zonder benzine in de tank- slechts 191 kilogram. En dat is niet veel voor zo'n grote twin. Zoals het op een echte supermotard hoort, staat de Supermoto zowel voor- als achteraan op 17 duims velgen. Vooraan staat deze KTM op een 120/70 band en achteraan heb je een 180/55 band ter beschikking. Op het voorwiel zijn twee 305 millimeter grote remschijven gemonteerd die via radiale Brembo vierzuigerremklauwen en een radiale rempomp worden bediend. De reminstallatie van het achterwiel is samengesteld uit een 240 millimeter remschijf en een remklauw met twee zuigers. Dat achterwiel is naar goede KTM gewoonte opgehangen in een fraai gevormde aluminium achtervork die door een White Power achterschokbreker wordt gecontroleerd. Natuurlijk is deze schokbreker volledig regelbaar uitgevoerd. De voorvork komt van dezelfde fabrikant en is een upside-down met een diameter van 47 millimeter. De ingaande en uitgaande demping en de veervoorspanning van de voorvork zijn van buitenaf regelbaar. Het frame van de Supermoto 950 is net als dat van zijn KTM broertjes en zusjes opgetrokken uit ronde chroom-molybdeen buis, hetgeen een sterke, doch ook lichte constructie mogelijk maakt.
Met een opgegeven zadelhoogte van 865 millimeter is het aan boord klimmen in theorie geen lachertje, maar in de praktijk valt dat reuze mee. Zodra de motor je gewicht op zijn rug voelt vergroot hij spontaan zijn negatieve veerweg, zodat die zadelhoogte zelfs voor minder grote personen niet meteen roet in het eten gooit bij het neerzetten van de voeten op de grond. De motor voelt op dat moment –de cilinderinhoud in acht genomen- mooi licht aan, hetgeen met zekerheid mag toegeschreven worden aan de smalle en compact uitgevoerde krachtbron. Het stuur valt als vanzelf in je hand wanneer je op de Supermoto 950 gaat zitten. Lichtjes voorovergebogen weet je meteen dat de rijwind je als steun zal dienen bij hogere snelheden en dat de winddruk op die manier gecompenseerd wordt zonder dat je daarvoor extra inspanningen zult moeten leveren. Tenminste, zolang je het bij wettelijk verantwoorde snelheden houdt, want de kleine kopkuip van de Supermoto 950 is op het eerste gezicht niet veel meer dan een kleine, spoilervormige omhulling van de koplamp.
De grote twin laat zich verrassend gemakkelijk aan de praat brengen. De tijd dat de startmotoren het bijna begaven om zo'n groot tweecilinder motorblok tot leven te wekken ligt duidelijk al een tijdje achter ons. Met de choke geheel open draait de twin op een licht verhoogd toerental meteen mooi rond. Na enkele honderden meters kan de choke terstond volledig dicht en hangt de twin, zelfs in koude toestand, dadelijk mooi aan het gas. Eenmaal het blok is opgewarmd toont het echter pas zijn volledige potentieel. Door voor een koppelrijke karakteristiek en een vlakke vermogenskromme te kiezen heeft KTM deze twin een heel aangenaam karakter meegegeven. Je kan de motor gerust laten afzakken tot in zijn laagste toerenregionen en dan ongestraft het gas opengooien. De Supermoto 950 verslikt zich nooit en bouwt progressief –doch zeer enthousiast- zijn trekkracht op en doet dat zonder hinderlijke trillingen naar zijn berijder door te geven. Hoeveel toeren het blok maakt zal je moeten schatten want er is geen toerenteller aan boord. In feite is dat ook niet nodig want de powerband van deze twin is zo groot dat je slechts zelden in de hoogste toeren gaat rijden. Doe je dat toch, dan zit je best goed vast in het zadel want de KTM weet beslist van aanpakken, ook al heeft hij "slechts" 97 pk aan boord.
Veel leuker is het om de motor op koppel te rijden zoals dat in het vakjargon wordt genoemd. Met het gas voor maximum driekwart open door de versnellingsbak gaan laat je héél vlot opschieten en zorgt ervoor dat je echt ontspannen van je rit kunt genieten. En genieten doe je op deze motor want de rijhouding die je wordt opgelegd is perfect voor het betere speelwerk net zoals voor rustig toeren. De handling van de KTM is schitterend: nooit hadden we het gevoel daadwerkelijk met een 191 kilogram zware motor op pad te zijn. De motor liet zich met speels gemak door de files sturen, bleek in het stadsverkeer een echte gladde jongen te zijn en liet zich zeer gemakkelijk van het ene op het andere oor gooien. Sportief bereden op secundaire wegen –liefst met de ene bocht na de andere- toont deze Supermoto zich ook van zijn goede kant. De kwalitatief erg hoogstaande veersystemen compenseren, indien ze juist zijn afgesteld aan de rijstijl en het gewicht van de rijder, perfect de neveneffecten van oneffen wegdek. Desondanks blijft de feedback naar de rijder toe zeer groot, zodat die steeds het gevoel van totale controle over de motor behoudt. Als de rechte stukken wat langer worden –of als je op een snelweg belandt- en je het gas verder openhoudt dan de wet toelaat toont de KTM zich bovendien ook zeer stabiel. Ondanks de relatief grote hoogte en zijn supermotard uiterlijk scoort deze motor heel goed als het op rechtuitstabiliteit op aankomt. De enige beperking is de stuurmanscapaciteit van de piloot. Gaat die niet aan het stuur hangen om de rijwind te compenseren, dan loopt de Supermoto 950 als een trein op nieuwe rails. Kruissnelheden van om en bij de 160 kilometer per uur aanhouden is dan perfect mogelijk. Wie gedurende lange tijd sneller wil rijden met de KTM moet echter een beetje van een stierennek hebben, want de rijwind eist in dat geval natuurlijk zijn tol.
Het comfort dat je als bestuurder van deze KTM geniet laat bij lange ritten de actieradius klein lijken, maar dat is bij nader inzicht niet zo. De Supermoto springt vrij redelijk met de peperdure brandstof om en liet ons een gemiddeld verbruik noteren van iets minder dan 7 liter op 100 kilometer. We reden dan ook gemakkelijk –over een gemengd traject- iets meer dan 220 kilometer ver, voor het lampje in het dashboard ons vertelde dat we best even een pompstation gingen opzoeken. En dat ondanks een rijstijl die beslist de zweep niet schuwde. We waren ook ten zeerste te spreken over de remwerking van deze motor. De combinatie van de radiale rempomp, de radiale remklauwen en de 305 millimeter grote remschijven bezorgden ons aan de voorzijde een remsysteem dat er niet alleen heel goed uitzag, maar ook perfect zijn werk deed. Na een korte gewenningsperiode konden we de werking van de voorrem perfect doseren. De nodige bedieningskracht was laag, maar toch net voldoende om heel wat gevoel in de remmen te behouden. Prachtig progressief kan je de voorrem dichtknijpen en indien je daarbij ver in de ankers gaat graaft het voorwiel zowat een kuil in het wegdek; zo sterk kan je deze motor op het voorwiel afremmen. De 200 millimeter veerweg die de voorvork aan het wiel toestaat speelt je daarbij nooit parten. De KTM gaat uiteindelijk wel voor jouw remactie door de knieën, maar doet dat zo progressief dat je er geen erg in hebt dat je op sommige momenten bijna de volledige veerweg hebt benut. De motor blijft zelfs onder de sterkste remacties op het voorwiel stabiel en dat hebben we bij sommige supermotards al anders ervaren. De achterrem verraste ons door met overgave aan het spel deel te nemen indien we daarom vroegen. Krachtig genoeg bleek die om een mooie vertraging teweeg te brengen, maar zelfs onder zware bedieningsdruk blokkeerde hij nooit het achterwiel. Wil je de Supermoto 950 misbruiken door met een geblokkeerd achterwiel naar de bocht te schuiven dan zal je over een héél zware voet moeten beschikken… Toen we de KTM Supermoto 950 naar zijn rechtmatige eigenaar terugbrachten maakten we onderweg de conclusie van onze rijtest. Punt voor punt liepen we de eigenschappen van de KTM nog eens in gedachten na, maar konden hem nergens op een foutje betrappen. Polyvalent op alle wegen en bij gelijk welke rijstijl was hij gebleken, comfortabel ook, zijn karakter was speels genoeg om elk type motorrijder aan te kunnen spreken en het rijwielgedeelte was meer dan toereikend om hun avontuurtjes tot een goed einde te brengen, ook al trekken ze bij tijden het gas wat ver open. Voeg daarbij de perfect geplaatste en trillingsvrije achteruitkijkspiegels, de puntgave afwerking, het ontbreken van hinderlijke trillingen en één van de soepelste tweecilinder motorblokken waar we ooit mee gereden hebben en je begrijpt dat we de Supermoto 950 met tegenzin bij de importeur achterlieten. Wat goed is komt snel, maar je kan het even snel terug verliezen…
Technische gegevens: Motor: Type: 75° V-twin, twee bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder Koeling: vloeistof Boring x slag: 100 x 60 millimeter. Cilinderinhoud: 942 cc. Compressieverhouding: 11,5:1 Voeding: 2 Keihin CV carburatoren Max. vermogen: 97 pk @ 8.000 o.p.m. Max. koppel: 94 Nm @ 6.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting Rijwielgedeelte: Frame: Buisconstructie uit chroom-molybdeen staal Voorvering: White Power upside-down 48 mm, 200 mm veerweg, volledig regelbaar Achtervering: White Power monoschock, 210 mm veerweg, volledig regelbaar Remmen voor: 2x 305 mm remschijf met radiale vierzuigerremklauwen Achterrem: 240 mm remschijf met tweezuigerremklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: n.b. Breedte: n.b. Hoogte: n.b. Wielbasis: 1.510 mm. Grondspeling: 190 mm. Zithoogte: 865 mm. Tankinhoud: 17,5 liter. Rijklaar gewicht zonder benzine: 191 Kg. Invoerder: www.ktm.be