Honda CB1000R 2008 testverslag

Share "Deze gesofisticeerde urban predator heeft alvast zijn uiterlijk mee. Een gedrongen vormgeving, futuristische high-tech details, de Z-vormige onderkuip – en dat ranke, gladde en altijd verlokkelijke zadel…"; met deze woorden beschrijft de Public Relations afdeling van Honda de CB1000R en deze keer zijn we het roerend met hen eens: de CB1000R heeft een uiterlijk die niemand onberoerd laat en duidelijk weerspiegelt dat het hier niet om een "doetje" gaat maar om een motor die heel wat gemeen heeft met de beroemde Fireblade van het merk.

De overeenkomsten tussen de CB1000R en de Fireblade zijn van technische aard. De boring en slagverhouding is bijvoorbeeld 75 x 56,5 millimeter en dat is exact dezelfde als bij de vorige editie van de Fireblade werd gebruikt. Daarvan uitgaand –en van het feit dat het blok er ook ongeveer hetzelfde uitziet- kunnen we met een gerust hart stellen dat deze naked in grote lijnen de krachtbron van de "oude" Fireblade heeft geërfd, zij het dan in iets getemde vorm. Had de Fireblade een maximum vermogen van 172 pk bij 11.250 toeren per minuut dan moet men zich op de CB1000R tevreden stellen met 92 Kilowatt of +/- 124 pk bij 10.000 krukasomwentelingen. Nu ja, tevreden stellen is wel sterk gesteld, want wie een beetje bij zijn zinnen is weet natuurlijk dat dit vermogen op een naked bike meer is dan zomaar een handjevol power en dat de wijze waarop het vermogen wordt afgegeven veel belangrijker is dan het absolute topvermogen.
Dat de CB1000R geen katje is geworden om zonder handschoenen aan te pakken laat de waarde van het drooggewicht meteen en onverbloemd vermoeden. Honda geeft daarvoor 176 kilogram op en dat is exact even veel –of weinig- als hetgeen opgegeven is voor de nieuwste Fireblade van het merk. Ook de beschrijving van het rijwielgedeelte wijst in de richting van sportiviteit en de daarbij behorende prestaties; met een 43 millimeter upside down voorvork die helemaal regelbaar is, een mono schokdemper met dezelfde afstellingmogelijkheden en radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen spreekt Honda een niet mis te verstane taal. Voeg daarbij een uiterlijk dat ronduit futuristisch –en stijlvol!- mag genoemd worden en het kan je verbazen dat je deze knappe kerel niet meer op de baan tegenkomt. De zadelhoogte van de CB1000R is met 825 millimeter niet echt laag te noemen maar toch komen ook mensen met een relatief beperkte binnenbeenlengte moeiteloos met de beide voeten gemakkelijk aan de grond. De reden daarvoor is de uitgesproken slanke vormgeving van de achterkant van de brandstoftank in combinatie met een goed aansluitende zadelpartij. Desondanks zit je als "gegoten" op de CB1000R en komt het zitcomfort helemaal niet in het gedrang. De plaatsing van het stuur en de voetsteunen is blijkbaar al even goed bestudeerd want de zithouding die ze verschaffen is dan wel sportief getint, ze is ergonomisch erg goed uitgekiend. Uitdagend is die zithouding natuurlijk wel, laat dat duidelijk zijn, maar dat hoort ook zo op een motor die eruit ziet alsof hij net uit de ring komt na een rondje boksen.
Het geheel ziet er niet alleen knap en tijdloos uit maar is ook netjes afgewerkt. Nergens konden we de Honda op een slordigheidje betrappen zowel op gebied van pasvorm als wat betreft bouwkwaliteit; het enige wat we jammer vonden was dat de rempomp van de voorrem radiaal was uitgevoerd en de pomp die de koppeling bedient dat niet bleek te zijn. Voor iemand met een aangeboren gevoel voor symmetrie -en zo zijn er velen- is dat echt wel voor verbetering vatbaar. Het dashboard zit in de koplamppartij ingebouwd en is al even futuristisch vormgegeven als de rest van de motor. De toerenteller staat midden in het geheel opgesteld en is dan ook goed afleesbaar; de rest van de gegevens in een oogopslag waarnemen vereist echter wat training want één en ander staat minder conventioneel opgesteld. Maar alles went, na enkele dagen is er op dat vlak geen vuiltje meer aan de lucht en kan je gemakkelijk te weten komen of je al dan niet nog maar eens te snel door de bebouwde kom bent gereden. Het achteropkomende verkeer in de gaten houden lukt gelukkig wel meteen en zonder moeite want de achteruitkijkspiegels zijn heel goed bruikbaar en blijven dat ook bij hogere snelheden. Rijden met een 1000cc naked bike; het heeft echt wel iets dat met niets kan vergeleken worden. Zeker als die motor zowel kompact aanvoelt al heel wendbaar is. Bij de Honda is dat nadrukkelijk het geval; eens onderweg toont de CB1000R dat hij gevoelsmatig -wat afmetingen en hanteerbaarheid betreft- zelfs een middenklasser op dat vlak naar de kroon kan steken. Snel stuurwerk –zoals wenselijk bij het nemen van opeenvolgende bochten- wordt vlekkeloos gecombineerd met een grote hanteerbaarheid bij trage manoeuvres zoals die voorkomen in stadsverkeer en files. Laat je "de beer" los op lange rechte stukken dan toont de CB1000R dat hij ook daar geen moeite mee heeft; hij stuurt mooi strak en geeft een stabiel gevoel –zelfs aan hoge snelheden- zolang je maar niet aan het stuur gaat hangen als het echt snel gaat. Een neiging die beginnende motorrijders moeten leren onderdrukken, maar die hebben ook echt niets te zoeken op een motor als de CB1000R die duidelijk meer respect en vaardigheid verdient –en verwacht- van zijn bestuurders.
Gemakkelijk hanteerbaar maar toch niet geschikt om mee te geven aan minder ervaren motorrijders; dat wijst bij een motorfiets op de aanwezigheid van een krachtbron die van wanten weet, en nog niet zo'n klein beetje. Van een motorblok dat duidelijk op dezelfde leest is geschoeid als de krachtbron van een Fireblade mag je eigenlijk ook niet anders verwachten. Het feit dat de CB1000R poeslief van zijn plaats gaat en de soepelheid zelf is in lage toeren neemt dan ook niet weg dat deze vierpitter magistraal sterk uit de hoek komt in zijn middengebied en dat blijft presteren tot het volledige toerenbereik is opgesoupeerd. En dat toerenbereik is immens groot; vanaf 1.500 toeren per minuut tot dik 11.000 toeren kan je in elke versnelling ongestoord je gang gaan, altijd en overal zal de motor alert doch voorspelbaar op je wenken reageren. In de praktijk schakelden we echter –ook als we een beetje "gehaast" waren- altijd op in de buurt van de 8.000 toeren. Zuiver gevoelsmatig deden we dat en later bleek dat toerental niet toevallig in de buurt te liggen waar het maximum koppel van 99 Newtonmeter zich bevindt. Dat maximum koppel mag dan op papier –naar hedendaagse normen- niet overweldigend groot zijn, in de praktijk loopt de CB1000R als een kogel; katapulteert zichzelf van het hier en nu naar de toekomst in een tijdspanne die beslist indrukwekkend kort is, kortom, verschaft zelfs de meest veeleisende sportieve motorrijder bergen rijplezier. De perfect schakelende versnellingsbak, en het feit dat de koppeling gemakkelijk achterwege kan gelaten worden bij het opschakelen, maken het allemaal nog aangenamer…
Vermogen optimaal op de baan brengen; het lukt alleen maar als het rijwielgedeelte dat toelaat. Bij Honda heeft men daar duidelijk evenveel aandacht aan besteed als aan het maken van een indrukwekkend presterend motorblok. De CB1000R stuurt dan ook werkelijk vlijmscherp en bloedsnel –zelfs onder de meest uiteenlopende omstandigheden- en heeft dat duidelijk niet in de laatste plaats te danken aan goed uitgekiende geometrie en zijn werkelijk opmerkelijk presterende veersystemen. Die veersystemen zijn dan wel volledig regelbaar uitgevoerd, nooit kwamen we in de verleiding om aan die settings ook maar iets te veranderen. Het leek wel alsof Honda deze motor speciaal had afgesteld voor een rijder die naakt en droog aan de haak 70 kilogram weegt en er een sportieve rijstijl op na houdt op de Vlaamse wegen. En dat terwijl het comfort helemaal niet werd vergeten want ook op betonbanen was de opmerkelijke mix van comfort en stabiliteit onversneden aanwezig. Proficiat Honda; deze setup kom je niet elke dag standaard vanaf het fabriek tegen… De voorrem van de CB1000R ziet er vervaarlijk uit. Radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen in combinatie met 310 millimeter grote remschijven zijn altijd indrukwekkend om zien. Achteraan zit op de as van het enkelzijdig opgehangen wiel een 256 millimeter remschijf gemonteerd die afgestopt kan worden met de hulp van een dubbelzuiger remklauw. Maar zelfs wie voor de ABS versie kiest –een aanrader zowel met betrekking tot de veiligheid op de baan als met de restwaarde van de motor in de toekomst- kan de sterke voorrem maar beter met het nodige respect en gevoel bedienen. Perfect doseerbaar weet deze namelijk –ook als je hem daarom niet uitdrukkelijk vraagt- beenhard toe te slaan en een enorme remwerking te bewerkstelligen. Het achterwiel lichten behoort probleemloos tot de mogelijkheden. Dat achterwiel afremmen is echter andere koek; de achterrem presteert veeleer matig en mag wat ons betreft wat meer werklust vertonen.
Kritische lezers zullen na het lezen van dit testverslag nog maar eens tot de conclusie komen dat er op moderne motoren nog maar heel weinig -of niets!- negatiefs aan te merken valt. Zelfs als je als testrijder het zoeken naar spijkers op laag water niet uit de weg gaat. Ook deze CB1000R slaagde er dus in om een zo goed als foutloos testparcours af te werken. Het enige waar deze motor beter zou kunnen presteren –daar heb je die spijkers!- is op gebied van windbescherming want ook op deze naked bike is het niet echt aangenaam toeven gedurende langere tijd als de snelheid constant boven de 150 kilometer per uur blijft. En dat kan op een motor met dergelijke capaciteiten af en toe wel eens gebeuren. Ook de polstering van de duozit zou misschien wat beter kunnen want om er lang op te blijven zitten zonder zadelpijn zal de duo waarschijnlijk wel een extra laagje in de broek moeten hebben of over verborgen talenten moeten beschikken. Maar net daarom is de CB1000R een pure, scherp gelijnde naked bike; en geloof ons… het is niet zomaar de eerste de beste, zelfs al gaat hij de deur uit voor de prijs van 10.190 euro!
Motor: Type: Viercilinder, dubbele bovenliggende nokkenas, vier kleppen per cilinder Koeling: Vloeistof Boring x slag: 75 x 56,5 millimeter. Cilinderinhoud: 999,8 cc. Compressieverhouding: 11,2:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 72 kw @ 11.250 o.p.m. of 92 kw @ 10.000 o.p.m. Max. koppel: 99 Nm @ 7.750 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 6 verhoudingen. Eindoverbrenging: tandwielen en ketting Rijwielgedeelte: Frame: stalen balkenframe Voorvering: 43 mm upside down, volledig instelbaar Achtervering: monoschock veerelement, volledig regelbaar Remmen voor: dubbele remschijf 310 mm met radiale vierzuiger remklauwen Achterrem: enkele 256 mm met dubbelzuiger remklauw Banden: voor 120/70 ZR 17, achter 180/55 ZR 17 Maten en gewichten: Lengte: 2.105 mm. Breedte: 785 mm. Hoogte: 1.095 mm. Wielbasis: 1.445 mm. Grondspeling: 130 mm. Zithoogte: 825 mm. Tankinhoud: 17 liter. Drooggewicht: 176 Kg. Prijs: 10.190 euro Invoerder: www.honda.be