Honda NC700S 2012 voorstelling

Share Honda gooit voor 2012 een pak nieuwe modellen op de markt. Eén daarvan is de futuristisch gelijnde NC700S, een naked bike met niet alleen een opvallend uiterlijk maar ook onderhuids een en ander dat van de platgetreden wegen afwijkt.

Een naked bike die een ingebouwde opbergruimte heeft die zo ruim is dat er zowel een beugelslot als een integraalhelm een plaatsje kunnen in vinden; geef toe, anno 2011 heeft geen enkel motormerk naast Honda zo'n model in huis. Ook is er geen enkel ander merk dat een tweecilinder baanmotor klaar heeft met een cilinderinhoud van 670 cc die maximaal 47 pk levert en 60 Newtonmeter sterk is bij slechts 4.750 toeren per minuut en minder dan 4 liter op 100 kilometer zal verbruiken.
Alsof dat nog niet genoeg is om de NC700S een apart plaatsje in de verkoopslijsten te verschaffen kan je hem optioneel laten uitrusten met een Dual Cutch Transmission kiezen. Kan je meteen zelf bepalen wie de bak verzet, jij of de motor. En natuurlijk mocht het gecombineerd ABS remsysteem van Honda ook niet op de lijst van opties ontbreken…
Inderdaad, de NC700S is een motor die - samen met zijn broertje, de NC700X met lange veerwegen - een nieuwe kijk op motorrijden wil lanceren. Grote vermogens bij hoge toerentallen worden bij deze motoren vervangen door veel koppel bij lage toeren. De tijd van indianenverhalen over motorvermogens aan de toonbak is met deze nieuwelingen duidelijk voorbij.
Of dat een aanslag zal betekenen op het rijplezier zal de praktijk moeten uitwijzen. Honda heeft niet voor niets een onderzoek verricht betreft het rijgedrag van motorrijders die een middenklasse motorfiets besturen. Bovendien is op andere manieren gezorgd dat er interesse is voor deze manier van motorrijden….
Honda zet in zijn persmededeling dat het met de NC700S de bedoeling heeft een gemakkelijk en aangenaam rijdende middenklasser neer te zetten voor een interessante prijs. Niets nieuws onder de zon zal je terecht denken maar er is meer. Honda heeft het concept "New Concept Fun Naked" zoals het genoemd is, niet verstoken van een aantal handigheidjes die door de all round motorrijder zeker op prijs worden gesteld. Zo is de NC700S uitrustbaar met zowel een topkoffer als met een set zijkoffers. In totaal kan op die manier 93 liter bagage meegenomen worden en dan nog is het in de motor ondergebrachte bergruimte niet benut. Ook mooi meegenomen is dat de NC700S 209 kilogram mag sjouwen. Voor een middenklasser die rijklaar 211 kilogram weegt een goede waarde.
Het frame is dan ook een stalen buizenconstructie van het "Diamond" type. De voorvork is een 41 millimeter telescoop met een veerweg van 120 millimeter. Achteraan is gebruik gemaakt van een traditionele achterbrug die via een Pro-Link systeem en een monoshock demper het achterwiel een veerweg van eveneens 120 millimeter bezorgt. Over het feit dat de veersystemen regelbaar zouden zijn zwijgt Honda in alle talen. Ook de detailfoto van de achtervork en het veersysteem brengt geen klaarheid.
Gegoten 17 duim wielen zijn belegd met 120/70 en 160/60 banden. De wielbasis van de NC700S is - zeker voor een middenklasse r- met 1.525 millimeter groot. De zadelhoogte is 790 millimeter gelukkig lekker democratisch laag gehouden hetgeen de toegankelijkheid ten goede komt. Op de beelden is bovendien goed te zien is dat het geheel frontaal een slanke verschijning vormt. De maximale breedte van de NC700S is dan ook amper 760 millimeter.
Die slanke lijn is mogelijk gemaakt door het ontwikkelen van een dwars geplaatste parallel tweecilinder krachtbron. Die heeft vloeistofkoeling, een enkele bovenliggende nokkenas en een vierklepskop in huis. De motor is daarnaast van het lange slag type; de zuigers gaan over een afstand van 80 millimeter over en weer in de cilinders die een boring hebben van 73 millimeter. Een elektronisch motormanagement zorgt – onder andere – zowel voor de ontsteking als de brandstofinspuiting.
Standaard zal de NC700S geleverd worden met een zes verhoudingen tellende versnellingsbak maar wie dat wil kan deze motor ook met een Dual Clutch Transmissie laten uitrusten. Daardoor kan je kiezen uit zowel manueel als automatisch de bak schakelen. In de automatische mode kan je bovendien kiezen uit een Sport en een Drive stand. Hoe de motor daarmee rijdt hoor je van ons later.
Voor welk versnellingsbak je ook kiest maakt niets uit voor de eindoverbrenging. Die bestaat uit een kettingoverbrenging en zal dus zowel regelmatig onderhoud vergen. De keerzijde van de medaille is echter dat de transmissieverliezen heel beperkt zijn en het gewicht van het geheel laag kon worden gehouden. Niet onbelangrijk op een middenklasse motor… Verder is het duidelijk dat Honda er alles aan gedaan heeft om de kilometerprijs gunstig te houden. De onderhoudintervallen liggen 12.000 kilometer uiteen. De ontstekingskaarsen moeten zelfs maar om de 48.000 kilometer vervangen worden.
De NC700S zal begin 2012 in de showrooms staan en zal in de kleuren Seal Silver Metallic, Pearl Sunbeam White en Graphite Black geleverd kunnen worden. Voor welke prijs is nog niet duidelijk, maar die wordt natuurlijk uiterlijk op het Salon te Brussel gecommuniceerd. De samenstelling van de accessoirepakket is wel reeds gekend. Naast de koffersets zijn er ook binnentassen voor die koffers leverbaar, evenals een windscherm, diverse deflector kits, handvatverwarming, een centrale standaard, een 12 volt aansluiting, een alarm en een beugelslot. Yep, deze naked bike tover je zo om in een middenklasse toermotor!