Ducati Panigale 2012 voorstelling

Share Ducati introduceerde de langverwachte 1199 Panigale Superbike samen met het gehele 2012 modellengamma, tijdens een persconferentie in Milaan. Ducati noemt zijn Panigale een nieuw eikpunt in de motorwereld en noemt hem zowel baanbrekend als innovatief. Als dat nog geen hoog gespannen verwachtingen wekt!
In een markt die volgens Ducati uitgedaagd wordt presenteerde het merk op indrukwekkende wijze zijn gehele gamma. Gabriele del Torchio, President van Ducati Motor Holding, presenteerde er eveneens de positieve bedrijfsresultaten maar we verwedden er veel op dat de aanwezige pers veel meer oog had voor de motoren die er voor het voetlicht werden gehaald, ook al kon Ducati aantonen dat het zowel het marktaandeel als de productieaantallen had weten te verhogen.
1199 Panigale De 1199 Panigale werd door Gabriele del Torchio voorgesteld als het meest ambieuze project in de geschiedenis van Ducati. De afgewogen mix van prestaties en productbeleving samenstellen was volgens hem een enorme uitdaging. De 1199 Panigale is de meest gesofistikeerde Ducati die ooit voor straatgebruik is ontworpen. De desmodromische motor is de sterkste die het merk ooit voor straatgebruik heeft gemaakt. Het nieuwe motorblok bracht ook een geheel nieuw frame met zich mee en een geheel eigen manier om de krachtbron in het frame te integreren. Het concept heeft onder meer als voordeel dat de 1199 Panigale slechts 164 kilogram op de weegschaal brengt. Droog wel te verstaan…
Via een geheel herziene ergonomie, een ride-by-wire management en verbeterde ABS en traction controle systemen moet deze superbike controleerbaar blijven zonder dat dat de beleving van het rijden met de Panigale in de weg gaat staan. Panigale is trouwens meteen een modellenlijn geworden want er is meteen zowel een standaard, een S en een Tricolore versie van de nieuweling verkrijgbaar. En die complete familie zou vanaf eind maart begin april 2012 in de showrooms moeten staan. Meer concreet heeft de Panigale een aluminium monocoque frame dat het 195 pk sterke motorblok een onderkomen biedt. De voorvorkpartij, de wielen en de remmen doen vertrouwd aan, evenals de typische eenzijdige achterbrug. De 1199 heeft verder een veelvoud van elektronische snufjes aan boord. Te beginnen met een nieuwe generatie sport ABS systeem zijn vervolgens de hierna opgenoemde spitsvondigheden in huis: Ducati Traction Control (DTC), Ducati Electronic Suspension (DES), Ducati Quick-Shift (DQS), Ducati's nieuwe race afgeleide Engine Brake Control (EBC) en Ride-by-Wire (RbW). Het geheel wordt georkestreerd via een elektronische rijder assistentie.
De 848EVO en de voor 2012 nieuwe 848EVO Corse Special Edition met verbeterde elektronica, vering en Ducati Corse kleuren, maakt het 2012 Ducati Superbike gamma compleet. Streetfighter 848 In 2012 zal de nieuwe Streetfighter 848 zijn plaats innemen naast de Streetfighter S. De nieuwe 848 Streetfighter is gekleed in rood met een rood frame voor de Ducati traditionalisten, terwijl geel een comeback maakt en de "Dark Stealth" versie het agressieve imago van de Streetfighter benadrukt. De Streetfighter S gaat de strijd aan in Ducati rood en de nieuwe kleur voor 2012, "race titanium mat", beide kleuren zijn met rode frames en zwarte wielen. Diavel Cromo De innovatieve Ducati Diavel introduceert een nieuw Cromo model voor 2012, in aanvulling op de Diavel AMG Special Edition, die onlangs onthuld werd op de Motor Show in Frankfurt. Voor het eerst geïntroduceerd aan het publiek op de Internationale motor show in Milaan in 2010, verzamelde de motor in zijn prille loopbaan diverse onderscheidingen en werd een van de best verkopende Ducati modellen. In 2012 is de Diavel verkrijgbaar in vier versies: de standaard Diavel en de Diavel Carbon staan nu naast de gloednieuwe Diavel Cromo en de Diavel AMG Special Edition.