Derbi Mulhacén 660 2006 testverslag

Share Terug naar de roots? Het lijkt stilaan in zowat elk aspect van het leven mode te worden. En niet onterecht, er is al zoveel in onze maatschappij dat onder "de ver van mijn bed show" kan ondergebracht worden. Bij Derbi dacht men blijkbaar net hetzelfde want hun eerste motorfiets met grote cilinderinhoud is bepaald geen pk braker geworden. De Mulhacén is een eenvoudige monocilinder. Maar wat verstaat men in Spanje onder eenvoud? Aan de Mulhacén te zien blijkbaar heel wat anders dan we in regel van de motorindustrie gewoon zijn…

De designers van de Mulhacén scheren hoge toppen –de Mulhacén is met zijn 3482m de hoogste bergtop van het Spaanse vasteland- bij het bedenken van het uiterlijk van deze motor. Zelden kregen we een motorfiets te pakken waarvan de uitstraling zo puur en onbedorven is. Tenminste als men eventjes de Yamaha MT-03 wil vergeten want dit Spaanse product is wel degelijk op dezelfde leest geschoeid. De vormgeving van de Mulhacén is echter gedurfder, radicaler en doet meer aan de legendarische Aprilia Moto 6,5 denken die een eeuwigheid geleden door Phillippe Starck werd ontworpen. Ook bij deze motor stond het ontwerp op de eerste plaats, wat een opmerkelijk uiterlijk opleverde.
Vanuit welke hoek je de Mulhacén ook bekijkt, telkens weer moet je tot de vaststelling komen dat deze motor wat betreft zijn voorkomen momenteel een buitenbeentje vormt in het motoraanbod. Elegant zonder verwijfd te zijn, modieus zonder pretentieus te worden en hopelijk functioneel. Want mooi zijn is één ding, tezelfdertijd aangenaam en gemakkelijk in de omgang zijn is doorgaans iets anders… Nietwaar dames ;-)
Na deze onvergeeflijke seksistische opmerking –die weliswaar op twee manieren kan uitgelegd worden- kunnen we maar beter meteen verkassen. Daarom gingen we gezwind aan boord van de Derbi. Ons achterwerk meldde meteen dat het zadel hard aanvoelt. De motor is echter lekker smal en voelt licht aan. Deze mono weegt droog dan wel 163 kilogram maar dat zou je bij het hanteren van de Mulhacén maar nauwelijks geloven. Het mooi gevormde goudkleurige stuur valt perfect in de hand en de brandstoftank is zo smal ter hoogte van de knieën dat je echt wel inspanningen moet leveren om hem tussen de binnenkant van je dijen te klemmen. Die brandstoftank heeft trouwens een heel aparte vorm. De bovenkant is beduidend breder dan de basis van de tank en vormt als het ware een dakje boven je billen. Functioneel? Waarschijnlijk niet echt, maar wel prachtig, ronduit prachtig…
Het dashboard is echter zowel mooi als functioneel. Het zet naar ons inziens een nieuwe standaard in de motorwereld. Klein, netjes en beeldig mooi én last but not least perfect afleesbaar want de sterkte van de verlichting van het LCD scherm kan naar believen ingesteld worden; heren ontwerpers van motoren, komt zien: dit soort dashboards willen we in de motorfietsindustrie nog meer ten tonele zien verschijnen! Een toerenteller, een snelheidsmeter, diverse verklikkerlichtjes en nog tal van andere bruikbare informatie op een oppervlakte van niets én alle functies bedienbaar vanaf het stuur. Ja, je zou er stil van worden…
De roffel van de monocilinder krachtbron verbreekt de betovering; zonder er erg in te hebben heeft onze duim blijkbaar op de startknop gedrukt. Spelend met het gas trekt de toerenteller speels een streep op het display van het dashboard die wat betreft haar lengte meeleeft met het dalen en rijzen van het motortoerental. De mono heeft het blijkbaar nog een beetje koud want al draait hij wel probleemloos rond, écht van harte doet hij zijn ding niet. Even later, als de grote ééncilinder een beetje opgewarmd is, hangt hij wel mooi en soepel aan het gas. Niet verwonderlijk want de dag van vandaag staat elke motor erg arm afgesteld om aan de milieuwetgeving te kunnen voldoen. Regeltjes weet je wel, onze moderne wereld gaat er kapot aan…
Het uitlaatgeluid dat de Mulhacén voortbrengt is gelukkig niet bepaald kinderachtig. Uit de grote demper komt een volwassen sound. De koppeling laat zich soepel bedienen en de bak vertoont hetzelfde karakter. Niet echt verwonderlijk want Derbi heeft het Yamaha motorblok gebruikt dat ook in de Yamaha MT-03, XT660R en XT660X steekt. Inderdaad, men moet niet altijd steeds opnieuw het wiel uitvinden om een motor aan te drijven. De ééncilinder heeft een enkele bovenliggende nokkenas, een vierklepskop, vloeistofkoeling en wordt gevoed via een elektronische brandstofinspuiting. De motor heeft een boring en slagverhouding van 100 x 84 millimeter en bereikt daardoor een cilinderinhoud van 659 cc. De motor geeft een maximum vermogen van 48,6 pk af bij 6.000 toeren per minuut en produceert 500 toeren eerder zijn maximum koppel van 55 Newtonmeter. Vanaf de eerste meter geeft deze Spanjaard met Japans hart ons te kennen dat hij een speelse jongen is. De hanteerbaarheid van de Mulhacén is enorm groot. Zelfs aan een schijnbeweging heeft de motor genoeg om van richting te veranderen. De gemonteerde banden hebben een noppenprofiel en dat voel je bij lage snelheden duidelijk. Het voorwiel heeft bij een niet volmaakt effen wegdek een lichte neiging om bij stapvoets rijden een beetje zijn eigen weg te zoeken. Verontrustend wordt dat nooit maar het is wel even wennen. Van zodra de motor begint te trekken, hetgeen in de lagere versnellingen vanaf 2.000 toeren het geval is, verdwijnt dat gevoel overigens als sneeuw voor de zon en wordt de Mulhacén een stabiel sturende motor.
De mono hangt mooi alert aan het gas. Wonderen mag je er niet van verwachten maar het is toch altijd aangenaam om te voelen dat je ook met "slechts" 48,6 pk goed uit de voeten kunt. Accelereren doet de Mulhacén voortreffelijk en ook de inhaalmanoeuvres voert hij gezwind uit. Tenminste als je vanaf derde versnelling boven de 2.500 toeren blijft want in de hoogste drie versnellingen is er beneden dat toerental niet echt veel kracht in huis. Als een tweetakt piloot in de bak roeren is dus echt niet nodig om de Derbi over de weg te jagen maar een beetje hoffelijkheid tegenover zijn krachtbron is wel aan te raden. Wat betreft de topsnelheid geeft Derbi 165 kilometer per uur op. We haalden zonder problemen deze snelheid en zelfs voor een kruissnelheid van +/-140 kilometer per uur haalde de Mulhacén zijn neus niet op.
Ook bij deze relatief hoge kruissnelheden bleef de Derbi mooi strak sturen. De zithouding gooide geen roet in het eten en het eerst hard aanvoelende zadel bleek achteraf beschouwd beslist niet oncomfortabel. De goed afgestelde vering filterde op overtuigende wijze de oneffenheden van de weg en gaf die slechts miniem door aan de bestuurder. Niets staat dus in de weg om met de Mulhacén lange tochten te maken. Tenminste als je daarbij rekening houdt met de beperkte actieradius die deze motor eigen is. Met een volle tank –inhoud volgens fabrieksopgave 14,5 liter- kwamen we 134 kilometer ver voor het waarschuwingslichtje voor de benzine oplichtte. Aan de pomp bleek dat de ééncilinder beslist wel een slokje lustte want een rekensommetje leerde ons dat de motor iets meer dan 6 liter nodig had om een afstand van 100 kilometer af te leggen. Zijn verbruik is dus niet overdreven veel maar ook niet echt weinig… Dat vergeet je echter snel als je met deze motor aan het rijden bent. Als speelkameraad komt deze knappe Spanjaard beslist goed uit de verf. Bochtjes pikken is hem op het lijf geschreven en ook lange snelle bochten kunnen het rijwielgedeelte niet van de wijs brengen. Met echte straatbanden zou het allemaal misschien nog net wel wat sneller en stabieler kunnen maar een passend setje rubbers vinden is wellicht een ander verhaal. De Mulhacén staat dan wel op beeldschone gespaakte wielen maar die hebben beiden een velgdiameter van 18 duim. En laat nu het merendeel van de sportbanden net 17 duim als maat hebben en je begrijpt dat de bandenkeuze beperkt wordt.
Eén van de uiterlijke –en technische- kenmerken van de Mulhacén is dat hij in het voorwiel een gigantisch mooi remsysteem heeft zitten. Geef toe, een 320 millimeter wave remschijf met radiale Brembo vierzuiger remklauw kom je op een motor uit de prijsklasse van deze Derbi niet veel tegen. Zeker niet als je weet dat er op het stuur ook een prachtige radiale rempomp zit om het geheel te bedienen. De Mulhacén remt dan ook als bezeten op het voorwiel en de voorvork kan dat geweld gemakkelijk aan. Jammer is echter dat de rem maar na heel wat oefenen iets of wat progressief te bedienen is. Van zodra je nog maar naar de rem wijst bijt die namelijk keihard toe. En dat is jammer. Met een rempomp met een kleinere diameter zou je dezelfde remklauw en remschijf veel progressiever kunnen bedienen en dat zou niet alleen het gebruiksgemak verhogen maar ook de remafstand verkorten. Bovendien zouden ook minder ervaren bestuurders zich beter thuis voelen op deze Derbi, hetgeen natuurlijk zowel voor de potentiële klant als voor de fabrikant interessant is. Het is voor ons dan ook echt een raadsel welke denkpiste de ingenieurs en de testrijders van Derbi bewandeld hebben bij het beoordelen van deze rem. De achterrem tapt gelukkig uit een ander vaatje. Die zijn remwerking is natuurlijk minder nadrukkelijk maar de dosering van het geheel staat op een goed peil. Het achterwieltje laten blokkeren is helemaal niet moeilijk hetgeen door de sportievelingen onder ons beslist zal geapprecieerd worden.
Onze conclusie over de Derbi Mulhacén is positief, ondanks onze klaagzang over de weinig progressieve voorrem. Die zien we namelijk als het enige minpuntje aan deze motor, maar is niet onbelangrijk! Het is tenslotte nog maar de eerste grote motor die Derbi ten tonele brengt en waar die vandaan komt mogen er wat ons betreft nog veel andere modellen volgen. Stel je eens voor: een TDM blok in eenzelfde kleedje… om je vingers van af te likken! Maar genoeg gespeculeerd, deze eersteling is een schoonheid die op een heel breed terrein zijn mannetje kan staan. De motor is zeer polyvalent en laat zelfs een stukje op onverhard rijden toe, al zijn zijn veerwegen niet meteen daarvoor de langste. Het uiterlijk van de Mulhacén hebben we al uitgebreid bejubeld dus daar zullen we ons hier, aan het einde van dit verhaal, niet terug aan bezondigen. Over de prijs van 7.499 euro gaan we ook niet zeuren want wie wat moois wil moet daarvoor de prijs betalen. En in het geval van de Mulhacén mag niemand daarover twijfelen. Je krijgt waar voor je geld, zowel optisch als rijtechnisch. De enige investering die we de kopers aanraden is de aanschaf van een kleinere rempomp. Gooi er daarna misschien nog een sportdemper onder en je hebt een motor waarmee je érg veel plezier zult beleven. En dat zowel voor korte als lange trips –en waarom niet- ook bij het woon-werk verkeer. Doen, zouden we zeggen, want het leven is tenslotte zo al kort genoeg…
Technische gegevens: Motor: Type: ééncilinder, enkele bovenliggende nokkenas, vierklepskop Koeling: vloeistof Boring x slag: 100 x 84 millimeter. Cilinderinhoud: 659 cc. Compressieverhouding: 10:1 Voeding: elektronisch gestuurde brandstofinspuiting. Max. vermogen: 48,6 Pk @ o.p.m. Max. koppel: 55 Nm @ 5.500 o.p.m. Koppeling: natte meerplaatse koppeling. Versnellingsbak: 5 verhoudingen. Eindoverbrenging: ketting en tandwielen Rijwielgedeelte: Frame: stalen buizenframe Voorvering: upside down 43 mm, veerweg 120 mm Achtervering: monoshock, veerweg 120 mm, instelbaar op veervoorspanning en uitgaande demping Remmen voor: 320 remschijf en radiale vierzuiger remklauw Achterrem: 245 mm remschijf en zweezuiger remklauw Banden: voor 110/80x18, achter 150/70x18 Maten en gewichten: Lengte: 2.085 mm. Breedte: 800 mm. Hoogte: 1.109 mm. Wielbasis: 1.386 mm. Grondspeling: n.b. Zithoogte: 830 mm. Tankinhoud: 14,5 liter. Drooggewicht: 162 Kg. Prijs: 7.499 euro. Importeur: http://www.derbi-motors.be