BMW R 1200 GS 2013 Voorstelling

Share

Alle motormerken die de R1200GS als referentie genomen hebben bij het ontwikkelen van een antwoord op het verkoopsucces van deze nu al legendarische motor zijn eraan voor hun moeite. BMW heeft namelijk in alle stilte een ingrijpend veranderde versie van de GS ontwikkeld die naar verwachting nog maar eens de balk hoger legt.
Negen jaar is de GS zowat onveranderd gebleven. Met meer dan 170.000 eenheden is hij de best verkochte reisenduro ter wereld. Maar even veel eigenaars kunnen nu hun GS als oudbakken beschouwen; hetgeen BMW voor 2013 naar buiten rolt heeft nauwelijks nog iets met de voorgaande versie van de GS te maken.
Van de constructie van de krachtbron is zo goed als niets overgenomen. Akkoord, het gaat nog steeds over een dwars geplaatste boxer, maar daarmee is dan ook zowat alles gezegd. Eerst en vooral heeft de krachtbron niet langer uitsluitend luchtkoeling. De cilinderwanden zijn vloeistofgekoeld uitgevoerd en twee radiatoren zorgen ervoor dat de koelvloeistof wordt afgekoeld. Een tweede grote verandering is dat de in- en uitlaattrajecten van plaats veranderd zijn. Was het bij de vorige boxermotor zo dat de uitlaat aan de voorkant uitmondde en de inlaat achter de cilinderkop plaatsvond, bij de nieuwe motor beginnen de uitlaatbochten onder de cilinderkop en staat het inlaattraject vertikaal boven de cilinderkop opgesteld.
Alsof dat nog niet genoeg is is ook de verdere opbouw van de motor sterk veranderd. De versnellingsbak, de koppeling en de krukas zitten nu in één carter. Met andere woorden de koppeling is niet langer droog en men maakt geen gebruik meer van een aparte motor en versnellingsbak. De versnellingsbak en de koppeling liggen onder de krukas en geven hun vermogen door aan een cardanas. De natte koppeling heeft ook een anti-stuiter functie waardoor het blokkeren van het achterwiel bij (te) snel terugschakelen tot het verleden behoort.
Zes versnellingen, 125 pk en 125 Newtonmeter, dat is wat de GS aandrijft. Optioneel kan de motor uitgerust worden met een selecteerbaar rijkarakter. Men kan dan kiezen tussen een regen, weg, dynamische, enduro en enduro pro modus. Het systeem is gekoppeld aan een automatische stabiliteitsregeling die ook het ABS en de vering aanpast aan het gekozen rijprofiel. Eveneens van de partij is een semi actief veersysteem dat de naam Dynamic ESA draagt. Het systeem controleert de vertikale bewegingen van de voor- en achterwielgeleidingen en stemt automatisch de dempingseigenschappen af aan de hand van de verzamelde data. Met andere woorden, de motor voelt aan hoe je met hem rijdt en stelt zichzelf zo af dat dat optimaal is voor jouw rijstijl en de rijomstandigheden.
Nog een nieuwigheid zijn de radiaal gemonteerde Brembo monoblok remklauwen. Ook de diameter van de schijfrem achter is gegroeid en er is een integraal remsysteem gemonteerd. Standaard is de GS ook met ABS uitgerust, een traditie die het merk al een aantal jaren hoog houdt. Het stalen buizenframe is ook al niet onveranderd overgenomen. Het kader is compleet nieuw ontwikkeld en hetzelfde geldt voor het subframe. Ook het telelever en het paralever systeem zijn onder handen genomen waardoor een geheel nieuw rijwielgedeelte is ontstaan dat meer stabiliteit biedt gekoppeld aan een nog grotere stuurprecisie. De lengte van de swingarm is daarnaast ook langer geworden wat voornamelijk bij terrein rijden belangrijk is. Vooraan staat de GS op een 120/70 19 duims voorband en achteraan is een 170/60 17 duim band toegepast. Met andere woorden: ook deze GS blijft dus zowel op als naast de verharde wegen bruikbaar.
Om het rijcomfort te verbeteren is het windscherm voortaan met één hand regelbaar. Ook het zadel kan verzet worden en dat zowel wat betreft hoogte als hellingshoek. De passagierzit kan in de lengte verzet worden waardoor de afstand tussen de rug van de piloot en de duo optimaal kan worden. Verdere ergonomisch belangrijke aanpassingen zijn een anders gevormde tank waardoor de greep van de knieën op de motor verbeterd is. Via accessoires kan de zadelhoogte verder aangepast worden en ook de plaats van de voetsteunen kan geoptimaliseerd worden volgens de persoonlijke wensen van de piloot. De 2013 versie van de R 1200 GS zal te koop zijn in de kleuren Alpine White, Racing Red, Blue Fire en Thunder Grey Metallic. De prijzen zijn nog niet gekend, noch de leveringstermijn.