BMW F800S Sport rijindruk

Share Vorig jaar reden we een langeduurtest met de F800S van BMW. Ook de ST versie van de F800 voelden we even aan de tand. Beide motoren imponeerden ons om hun gebruiksvriendelijkheid, hun zuinigheid en hun prestaties. Nu BMW-Motorrad Benelux een Sport versie heeft uitgebracht van de F800S, die alleen maar in België verkrijgbaar is, konden we het natuurlijk niet laten om ook met deze motor eens aan het werk te gaan.

De F800S Sport onderscheidt zich van de standaard F800S door de aanwezigheid van een volle stroomlijn, een afdekplaat voor de duozit en de standaard gemonteerde sportdemper van Akrapovic die in samenwerking met BMW speciaal voor deze motor is ontwikkeld. Dat deze laatste niet alleen voor een mooie sound zorgt maar ook daadwerkelijk de prestaties van de twin gevoelig verbetert, zonder dat daarvoor aan de afstelling van de brandstofinspuiting moet gesleuteld worden, konden jullie eind vorig jaar reeds op motornet lezen. Ook genoegzaam bekend is het feit dat deze demper gevoelig lichter is dan het standaard exemplaar en dus het gewicht van de F800S of ST naar omlaag brengt.
Over de invloed van de volle kuip die de Sport versie draagt hebben we echter nog niets geschreven, vandaar deze rijindruk. In feite gaat het niet om een volledig nieuwe kuip die de F800S werd aangemeten om hem tot een Sport om te dopen. De kop van de stroomlijn werd namelijk behouden en voorzien van flanken waardoor de volledige stroomlijn zijn uiteindelijke vorm krijgt. Desondanks zou je zweren dat het van meet af aan de bedoeling is geweest van BMW om de F800S van een volle stroomlijn te voorzien; zo gelikt ziet alles er uit, zo goed is alles op elkaar afgestemd. De stroomlijn produceert geen hinderlijke trillingen, rammelt niet zoals bij aftermarket producten van duister allooi nog wel eens wil voorkomen en laat de vitale onderdelen van de twin ongemoeid. De uitlaatbochten bijvoorbeeld komen niet in aanraking met het kuipwerk en zullen dus nooit de kans krijgen om daar met de hitte die ze uitstralen schade te berokkenen.
Negatieve invloeden op het rijgedrag van de motor hebben we ook niet ondervonden. Net als de gewone F800S stuurde de Sport voorbeeldig en dus voorspelbaar en strak onder alle omstandigheden. Vanuit het zadel merk je dus in feite alleen dat de stroomlijn veranderd is aan de betere bescherming die ze aan de onderbenen biedt. De regen en wind hebben het duidelijk moeilijker om daar hun spel te kunnen spelen, wat mooi meegenomen is op een motor die er ondanks zijn sportieve aspiraties toch erin slaagt om degelijk all round werk moeiteloos aan te kunnen. Heb je al een F800S en wil je die naar een Sport ombouwen dan hebben we slecht nieuws. In tegenstelling tot de afdekplaat voor de duozit en de uitlaatdemper die vrijelijk in de handel verkrijgbaar zijn, zijn de aanpassingen aan de stroomlijn niet als accessoire leverbaar. Maar als goede Belg kan je daar (wie weet?) misschien wel een oplossing voor te vinden. Kant en klaar kan je natuurlijk de F800S Sport meteen bij je dealer bestellen en wel voor de prijs van 9.799 euro. De motor is dan uitgerust met de volle stroomlijn, de Akrapovic uitlaat en het afdekkapje voor de duozit. Natuurlijk kan die verder uitgerust worden met de accessoires die BMW voor de F800S en ST ontwikkelde. En dat zijn er héél wat!