T-Track Diesel 2007

Share Nederlanders staan bekend om hun ondernemingszin. Zowel het heden als het verleden hebben ons geleerd dat onze noorderburen dezelfde ingesteldheid hebben tegenover de motorindustrie. Raar keken we er dan ook niet van op dat een Nederlands bedrijf een met een dieselkrachtbron uitgeruste motorfiets op de markt brengt. En neen, 't is geen "tuffertje" geworden maar een krachtige, volwassen motorfiets…

Erik Vegt van het bedrijf EVA Products ontwikkelde een motorfiets die op het eerste gezicht wat betreft zijn uiterlijk een beetje geïnspireerd lijkt op de BMW R1200GS. Voor het motorblok koos hij echter voor een turbodiesel driecilinder. De lijnmotor staat in de lengterichting in het frame gemonteerd, heeft een cilinderinhoud van 800cc en kan maximum 54 pk afleveren bij 4.500 toeren per minuut. Belangrijker is echter dat de krachtbron 146 Newtonmeter koppel kan produceren bij 3.000 toeren per minuut. Om deze waarden neer te zetten is de driepitter uitgerust met een turbo met intercooler. De versnellingsbak is een semi-automatische CTV zesbak en de eindoverbrenging gebeurt door een cardanas. De topsnelheid van de droog 214 kilogram wegende motor is volgens de fabrikant 185 kilometer per uur. Accelereren gebeurt van stilstand tot 100 kilometer per uur in 6,5 seconden. Niet slecht hé? Helemaal mooi wordt het als we zien dat de motor op biodiesel draait en bij een constante snelheid van 120 kilometer per uur te boek staat voor een verbruik tussen de 3,1 en de 3,5 liter. We zijn eerlijk gezegd in onze jarenlange carrière nog nooit een motor tegengekomen die zo zuinig met brandstof omsprong… En dan te beseffen dat er momenteel nog hard gewerkt wordt om zowel de prestaties als het brandstofverbruik te optimaliseren.
Het rijwielgedeelte van de T-Track bestaat uit een buizenframe dat opgetrokken is uit chroom molybdeen buizen, een White Power voorvork met een diameter van 48 millimeter en een achterschokdemper van dezelfde afkomst. De veerwegen zijn respectievelijk 200 en 210 millimeter lang. Remmen gebeurt met een dubbele 330 millimeter remschijf voor en een 265 millimeter remschijf achter. Optioneel kan er een gedeeltelijk integraal ABS systeem gemonteerd worden. Vooraan staat de T-Track op een 21 duims velg en achteraan is er een 18 duims velg gemonteerd. Binnenkort start ENV met de productie van de 25 eerste exemplaren. De uitlevering ervan is voorzien voor april 2007. De motoren beantwoorden aan de Euro 4 norm en moeten 16.500 euro kosten, inclusief BTW. Momenteel wordt er nog onderhandeld over een milieusubsidie dus met een beetje geluk komt deze motor met een nog aantrekkelijker prijskaartje op de markt. Meer info over dit initiatief (dat navolging verdient) krijg je op de website www.dieselmotorfiets.nl Daar kan je trouwens ook intekenen op een T-Track. Kan je daarna meteen je gebruikte frituurolie beginnen opslaan om er zelf je biodiesel uit te produceren…