Yamaha Fazer TDM hybride

Share Bike Design loofde in 2006 een wedstrijd uit voor special bouwers. De winnaar van die wedstrijd kreeg 3.900 euro aan onderdelen cadeau, te kiezen uit het ruime aanbod van Bike Design. Hij moest er wel voor zorgen dat zijn creatie op de 2007 editie van het Motorsalon van Brussel geshowd kon worden. Luc Kenis schoot de hoofdvogel af, ontving de prijs en kwam zijn belofte na. Op het afgelopen Salon kon iedereen zijn creatie bewonderen.

Luc heeft sinds jaar en dag een zwak voor het tweecilinder motorblok waarmee de TDM en de TRX van Yamaha vroeger werden uitgerust. Toen de TDM900 op de markt kwam veranderde daar niets aan, integendeel. De komst van de brandstofinspuiting en de zesversnellingsbak bij de twin konden alleen maar in het voordeel van deze krachtbron spreken. Jammer genoeg sprak het rijwielgedeelte van de TDM Luc niet meteen erg aan. Dus bleef er hem niets anders over dan het motorblok in een ander frame te enten. Het leven kan soms raar lopen, zegt men wel eens, en het toeval speelde ook bij het verwezenlijken van dit project een belangrijke rol. Toen Luc namelijk een gehavende TDM900 ging bekijken stond daar bijna net naast een rijwielgedeelte van een Fazer 600 te koop. Op het oog leken de inbouwmaten van het tweecilinder motorblok met het buizenframe van de Fazer aardig te kloppen. En zo kwam het dat Luc met twee geaccidenteerde motoren huiswaarts keerde. Past hij of past hij niet, dat was de vraag die Luc bezighield waarbij het er natuurlijk om ging of de grote twin op een professionele manier in het Fazer rijwielgedeelte kon worden ondergebracht. De beide framebuizen die onder het viercilinder motorblok doorlopen bleken al snel niet bruikbaar en werden dan ook vakkundig door hem geamputeerd. Uit stevige stalen buizen liet Luc nieuwe wiegbuizen plooien, maakte die pas en na heel wat meet-, las- en paswerk kwam de parallelle twin naadloos in het Fazer rijwielgedeelte te zitten. Dat was dat, maar er moest natuurlijk nog veel meer gebeuren voor men van een volledig afgewerkte special kon spreken.
In de eerste plaats moest de onderkant van de benzinetank aangepast worden. Dat moest omdat de elektrische benzinepomp van de TDM er een plaatsje moest in vinden. Toen dat probleem eenmaal opgelost was richtte Luc zijn aandacht op het subframe van de Fazer. Dat bleek niet in staat te zijn een sexy kont te kunnen dragen -en was lelijk verbogen- dus werd het maar meteen bedankt voor zijn diensten en vervangen voor het subframe van een Yamaha R6. Een passend polyester zadeltje van een R6 erop monteren was natuurlijk geen heksentoer en de motor oogde er meteen een stuk slanker en verleidelijker door. Wat ook het esthetische van de motor verbeterde was de montage van een speciale kopkuip die oorspronkelijk was ontworpen voor een Fazer 1000 en dus pas na wat aanpassingen aan de bevestigingspunten mooi bij het geheel paste. Onderhuids werd ondertussen de ietwat vereenvoudigde elektrische bedrading aangebracht samen met de besturingseenheid van de TDM. Toen dit eenmaal achter de rug was kon Luc zijn aandacht richten op het uitlaatsysteem van zijn special. Hij koos ervoor om de standaard uitlaatbochten van de TDM900 te behouden en daaraan twee ovale dempers te koppelen. Iets wat enkel mogelijk was door het vervaardigen van handgemaakte koppelstukken. De dempers zijn afkomstig van Bos, en zijn oorspronkelijk ontworpen om op een Ducati 750 of 900 Supersport dienst te doen, maar dat laatste is hen helemaal niet aan te zien. Ze passen perfect bij het voorkomen van deze unieke Yamaha.
Met de ruwbouw van het project nu zo goed als klaar werd er overgegaan tot het afwerken van het geheel. Een groot aantal Pro Bolt boutjes en moertjes kwamen daaraan te pas, evenals MFW voetsteunen, een MFW superbike stuur en passende stuurgewichtjes. Verder werd de motor uitgerust met een Hyperpro schokdemper achteraan en kreeg de voorvork een verenset van hetzelfde merk aangemeten. Sportief ogende knipperlichten, dito spiegeltjes en een tankpad maakten samen met een frisse laklaag het voorkomen van de Fazer/TDM compleet. Zowel Bike Design als Luc Kenis houden echter niet van half werk. De special werd naar Ruud Fredriks overgebracht voor een dieetkuur die de prestaties van de motor moest optimaliseren. Met de hulp van een Rapid Bike tuningsmodule en de kennis van Ruud werd de voeding en de ontsteking van de motor exact afgesteld zoals het hoorde. 86 pk gooide de tweecilinder er via zijn achterband uit na deze behandeling. En dat terwijl er enkel andere uitlaatdempers waren gemonteerd, K&N luchtfilters en Ruud er zijn kennis had op losgelaten. Net gek als je weet dat een standaard TDM900 aan de krukas opgegeven staat voor 86,2 pk aan de krukas en er dus plusminus 14% vermogenswinst moet geboekt zijn. Dat dit project geslaagd mag genoemd worden lijdt geen twijfel. De combinatie van het Fazer rijwielgedeelte met het TDM blok doet natuurlijk aan en zette ons meteen aan het denken. Mocht Yamaha ooit plannen koesteren om van het tweecilinder motorblok gebruik te maken in een ander soort rijwielgedeelte dan mag de motor van Luc Kenis wat ons betreft gerust tot voorbeeld dienen. Wie weet past de twin met wat pas- en meetwerk ook in het rijwielgedeelte van de jongste Fazer… ja, dat zou pas een aanwinst binnen het Yamaha aanbod zijn!