Triumph Thruxton Café Racer 2008

Share Sommige dealers –en hun klanten- lijken wel een patent te hebben op het neerzetten van opmerkelijke Specials. Tot dit selecte clubje motor enthousiastelingen behoort met zekerheid B.M.C. Assenede, de Triumph dealer die er in slaagt om jaarlijks meerdere opmerkelijke creaties op zijn palmares te zetten.
Deze keer vonden we in de toonzaal van B.M.C. Assenede een café racer die zo elegant vormgegeven was dat we vanuit de verte dachten een piekfijn gerestaureerde oldtimer ontdekt te hebben… Toen we dichter kwamen stond er echter een spiksplinternieuwe motor voor ons -een Triumph Thruxton- die optisch zo aangepast was dat hij nauwelijks herkenbaar was…
De metamorfose dankt die Thruxton voornamelijk aan de prachtige brandstoftank die hem aangemeten is. Het betreft een handgemaakt exemplaar uit aluminium die wat betreft zijn vormgeving duidelijk geïnspireerd is op die van de racers van weleer. Voeg daarbij een tankdop die eveneens uit die tijd schijnt te zijn weggelopen en je krijgt een geheel om je vingers van af te likken. Naadloos bij die tank past het sportief gelijnde zadel dat van Mototwin afkomstig is. Het overtrek van dat zadel is deels voorzien van een geperforeerde look wat het zadel een rijkere aanblik meegeeft terwijl achteraan -in zwierige gouden letters- fier de naam Triumph prijkt. Om het geheel af te ronden zijn er onder het zadel andere zijdeksels gemonteerd; die komen uit de accessoire serie van Triumph en wel meer bepaald uit het Sixty 8 gamma.
Van dezelfde leverancier werd er ook een voorspatbord betrokken. Een Cristal Clear koplamp, een Cat Eye achterlicht en Kellermann richtingaanwijzers zorgen voor een opmerkelijk cleane look. Om de zaak verder te verfijnen werden er eveneens megafoon sport uitlaatdempers gemonteerd; die zorgen er niet alleen voor dat de slanke lijn van de motor werd geaccentueerd maar eveneens voor een uitlaatgeluid dat er mag wezen.
Een indrukwekkend aantal RVS boutjes zorgt ervoor dat het geheel zelfs van heel dichtbij een zeer verzorgde indruk nalaat terwijl uit hetzelfde materiaal door B.M.C. Assenede een air-intake rooster, een achterlichthouder en een binnen- en achterspatbord werd vervaardigd. Het lakwerk -foutloos uitgevoerd in een verfijnd ogend Olive Green- en enkele raak geplaatste logo's maken het geheel af.
Het opmerkelijkste detail van gans dit project is echter met het blote oog niet te zien en zal je ook tevergeefs zoeken, hoe goed je ook kijkt. Het bestaat er namelijk in dat de ombouw van deze motor in een uurtje volledig ongedaan kan worden gemaakt. Niets is afgezaagd, niets is weggeslepen; je kan alle originele onderdelen terug monteren indien je mocht besluiten dat de look van deze motor je niet verder interesseert. Iets wat wellicht nooit zal gebeuren, want wie zou het in godsnaam in zijn hoofd krijgen om deze schoonheid van zijn luister te ontdoen?