Kawasaki ER-6n Streetfighter 2007

Share Toen Kawasaki met de ER-6n op de proppen kwam luidden ze daar naar ons inziens een nieuw tijdperk mee in. De motor was voor iedereen gemakkelijk te berijden, presteerde heel goed op zowel motorisch als rijtechnisch vlak en last but not least zag hij er ook esthetisch heel goed uit. Dat de ER-6n een degelijke basis kon vormen voor een special was te verwachten. Maar toch heeft het in Belgenland een tijdje geduurd voor iemand die uitdaging aanging.

Alhoewel de ER-6n met een resem van speciale onderdelen optisch werd opgesmukt strekt het zowel de motor als zijn bouwers tot eer dat het originele ontwerp desondanks duidelijk herkenbaar bleef. De slanke, sportieve lijnen van het oorspronkelijke concept bleven bijna onveranderd bestaan en werden door het proces enkel maar benadrukt. Een onmiskenbaar sportievere uitstraling en een duidelijk meer gedurfd voorkomen zijn samen met een krachtige uitstraling het resultaat van de montage van onder andere een achterspatbord, carbon framebeschermers en een motorspoiler. Al deze onderdelen zijn afkomstig van JMV en passen perfect bij de lijnen van de ER-6n.
Een wit transparante achterlichtlens en dito richtingsaangevers, een set zwarte valblokken, oranje gekleurde Goodridge remleidingen en een uitlaatset van Bos maken het lijstje van de speciale onderdelen compleet. Voeg daarbij het oranje lakkleedje, de biezen op de velgen, de verhoogde stroomlijnruit en hier en daar een strategisch aangebrachte sticker en de opsomming van de transformatie is compleet. Op de profielloze racebanden na dan, maar die zijn er alleen om het geheel een nog sportievere uitstraling te verlenen.
Dat een dergelijke metamorfose geen kapitaal hoeft te kosten bewijst het tot wel bescheiden budget dat aan deze motor is besteed. In totaal bedroeg de kost voor het ombouwen van deze motor 1.917 euro. Het Bos uitlaatsysteem gaat daarbij met het leeuwendeel van de centen lopen want dat kost net geen 406 euro. In de prijsberekening zijn ook de werkuren niet ingecalculeerd, maar omdat deze verbouwing ook door een ietwat handige doe-het-zelver perfect tot een goed einde kan worden gebracht beschouwen we deze post veeleer als facultatief. Met een lente die blijkbaar nog eventjes op zich laat wachten is het op deze manier zelf verbouwen van je motor trouwens veeleer een aangename bezigheidstherapie dan een werkje dat je maar liever aan een ander overlaat. Wat je zelf doet, doe je bovendien meestal beter… of je moet over twee linker handen beschikken, over een technisch inzicht dat niemand je benijdt én een bankrekening die gemakkelijk een plaagstootje kan verteren!