Yamaha Majesty 400 2009 testverslag

Share Tekst & beelden: Louis Weenen
Ondanks de achteruitgang van de gemotoriseerde tweewielers in het algemeen, doet de scooter het opvallend goed. Met zijn hernieuwde Majesty wil Yamaha graag een graantje meepikken.Het ijzer smeden terwijl het heet is; ook in Japan schijnen ze dat spreekwoord héél goed te kennen....
De eerste 7 maanden van 2009 werden er 18.096 nieuwe gemotoriseerde tweewielers ingeschreven, dat is een achteruitgang van 5,6% tegenover vorig jaar. Bekende motormerken kregen harde klappen. Suzuki verloor 30%, Harley 17%, Honda 10%, BMW 9 %, Kawasaki 1% en Yamaha 0,97%. In totaal werden er 11,41% minder motorfietsen verkocht, maar de scooters zelf gaan er met 6% op vooruit. De eerste 7 maanden werden in ons land 11.123 motoren ingeschreven tegen 6.143 scooters. Per 2 motorfietsen wordt dus 1 scooter verkocht. Yamaha doet het erg behoorlijk op deze scootermarkt, die in ons land wordt overheerst door Piaggio. De voorganger van de nieuwe Yamaha Majesty, het 2008 model, werd tegen een spotprijs van 4700 euro verkocht en in totaal kwamen 214 kooplustigen opdagen. Of het zo een vaart zal lopen voor het toch een stuk duurdere 2009 model, is zeer de vraag.
Yamaha heeft zijn nieuwe Majesty flink onder handen genomen en het resultaat van al deze inspanningen mag er zijn. De ééncilinder zelf bleef nagenoeg ongewijzigd. Hij is nog steeds 34 pk krachtig en het koppel bedraagt 36,3 nM. Het is vooral de variomatic overbrenging die grondig gewijzigd werd. Samen met een aangepaste koppeling levert de automaat puike prestaties. Het schokkerig gevoel van vroeger is helemaal weggewerkt. De remmen doen het uitstekend. Met dezelfde kracht van de vingers komt meer "rempower" vrij. En het in optie verkrijgbare ABS-remsysteem werkt even efficiënt als zijn voorganger, maar is zijn schokjes kwijt. Deze Majesty ziet er een stuk moderner uit dan de voorganger. De kuip werd herwerkt, ook het chassis, de koplampen, de richtingaanwijzers vooraan (nu in de kuip ingewerkt), het achter- en stoplicht (met ledjes) en ook het windscherm kreeg een andere vorm. Deze scooter is een stuk aantrekkelijker dan de voorganger en misschien is dit ook een niet te veronachtzamen verkoopsargument.
De nieuwe Yamaha werd in eigen land voorgesteld. We volgend een aangename route van zowat 250 km die ons van Braine-le-Château naar Oostende bracht. We volgden vooral kleine, pittoreske wegen, maar kregen ook vaak slechte weggedeelten voorgeschoteld. Het is dan dat de nieuwe Yam zich van zijn slechtste zijde laat zien. De voorvering blijft overeind, maar de regelbare stereo-achtervering gaat in de fout. Meteen wordt er een aanslag gepleegd op het comfort en de wegligging. Op een egaal wegdek valt die wegligging zeker goed mee wanneer je de scooter bedachtzaam de bochten instuurt. De lange wielbasis in combinatie met de kleine wieltjes zorgen ervoor dat je niet te sportief aan de slag gaat.
Wie deze scooter niet onnodig pijnigt, zal er veel plezier aan beleven. Te beginnen in de stad waar zijn rijklaar gewicht van 223 kg hem geen parten speelt. Parkeren gebeurt bijzonder vlot - er is ook voorzien in een handrem - en wat zijn we gelukkig met de grote ruimte onder het zadel. Hiermee boodschappen doen is een pretje. Op de secundaire wegen rijdt hij probleemloos, zeker wanneer het wegdek ook meewil en op de autosnelweg zijn we wat blij met de geboden bescherming. Door zijn gewicht is hij trouwens geen speelbal van de wind. De scooter zit comfortabel en de scheiding tussen chauffeur en passagier is voortreffelijk. Doordat de treeplank doorloopt, kun je hem ook sturen met bijna gestrekte benen en vooral in de bochten komt dat goed van pas. Het instrumentenbord is opvallend klassiek en dankzij een digitaal gedeelte ook volledig. Er zijn de nodige controlelampjes en alarmlichten melden eveneens present.
Is het door de vernieuwde benzine-injectie, feit is dat deze 400 cc-er met een verbruik van amper 4,3 liter bijzonder zuinig is. Met een 14 liter tank haal je bijna 300 km per tankbeurt. De motor zelf reageert heel attent, trekt vlot op wat een defensieve rijstijl mogelijk maakt en de wettelijke 120 per uur op de autosnelweg haal je met de vingers in de neus. De Majesty is verkrijgbaar in het wit, donkergrijs en zilver. Hij is niet bepaald goedkoop en dan wordt het moeilijk om twijfelaars over de streep te trekken. Zonder ABS kost hij 6990 euro, met 7.490. De dure Yen is hier wellicht de boosdoener. Pluspunten: Motor, remmen,wenbaarheid, bagageruimte, verbruik, design, afwerking. Minpunten: Vering, comfort en wegligging op slecht wegdek, prijs. Technische fiche: Motor: vloeistofgekoelde viertakt ééncilinder Cilinderinhoud: 395 cc Vermogen : 25 kW of 34 pk bij 7000 omw/min Koppel: 36,3 Nm bij 6000 omw/min Versnellingen: automaat Rijkaar gewicht: 223 kg Zadelhoogte: 76 cm Inhoud benzinetank: 14 liter Prijs: 6990 €/7.490 € (ABS)