Sym GTS Evo 125 & 250 2009 testverslag

Share Een pracht van een herfstdag. Zowel in de stad Tongeren zelf als in de al even mooie omgeving mogen we het Sym motorscootergamma testen. We kiezen er resoluut voor om met de GTS 125 en zijn grote broer, de GTS 250, aan het werk te gaan. Tenslotte is de GTS 125 in 2009 niet meer of minder dan een onverdeeld verkoopsucces gebleken. En waarom dat zo is, dat willen we wel eens aan de hand van eigen ervaringen achterhalen.

Zoek de verschillen; met de GTS broertjes netjes naast mekaar kan je wel erg lang zoeken naar wie nu juist wie is. Enkel aan de typeaanduiding die op de flanken is aangebracht, hou je ze uit elkaar maar daar heb je natuurlijk geen boodschap aan, de enorm knap getekende koplamppartij - compleet met ledlichtjes aan de randen - eist je onverdeelde aandacht op. Wanneer je daarvan je blik kunt afwenden, ontdek je twee voertuigen die niet alleen als twee druppels water op elkaar lijken maar ook uitermate verzorgd zijn vormgegeven en afgewerkt. Dat enkel Italianen een scooter kunnen ontwerpen die gezien mag worden, is al lang naar fabeltjesland verwezen. Dat bevestigen deze in Taiwan ontworpen en gefabriceerde Sym scooters ten volle. Ze hebben een uitgesproken luxueus, eigentijds uiterlijk dat ook in de komende jaren als hypermodern zal ervaren worden door het publiek. Op de afwerking konden we, zelfs na geruime tijd spijkers op laag water te zoeken, niets aanmerken, dus geloof ons maar als we stellen dat het geheel er uitermate gelikt bijstaat.
Op gebied van ergonomie hebben de Taiwanezen ook blijkbaar van niemand geen lessen te leren. Alles zit netjes waar je het verwacht, alles is op mensenmaat gemaakt, alles heeft een weloverwogen doel en kan daarvoor probleemloos gebruikt worden, zelfs keer op keer zonder stuk te gaan. 't Lijkt allemaal voor de hand liggend maar dat is het niet beste mensen, de praktijk heeft het ons anders geleerd… Zowel de 125 als de 250 GTS zit heerlijk ruim. Hun zadel is met zorg gevormd en bevindt zich net op de goede afstand van het stuur om de zaak mooi controleerbaar te maken. Op het ruim bemeten en compleet uitgeruste dashboard lees je handenvol informatie af, zelfs het aantal omwentelingen dat het motorblok maakt kan je er ten allen tijde van aflezen. Iets wat wellicht het brandstofgebruik ten goede komt, want zo weet je - ondanks de automatische versnellingsbak - tenminste hoe hard je de motor afjaagt als je aan zijn gas gaat hangen. Niet dat je ooit het gevoel krijgt dat je de viertakt ééncilinderkrachtbron pijn kunt doen, zowel de 125cc als de kwartliter gedragen zich zowel krachtig, soepel als waardig. En zo hoort het ook als je in een dergelijke luxueuze behuizing je werk mag doen.
Laat de 125cc met zijn 9 kilowatt bij 8.750 toeren per minuut een sterke indruk na op zijn bestuurder, dan doet de 17,2 kilowatt sterke kwartliter daar nog een gevoelig schepje bovenop. De vierkleppentechnologie, de brandstofinspuiting en de enorme ervaring van Sym bij het ontwikkelen van scooters werpen hun vruchten af. Maar terug naar de acceleratie van de GTS modellen. Het is niet meer dan normaal dat de 125cc duidelijk de duimen moet leggen voor de kwartliter, want die weegt slechts 11 kilogram zwaarder dan zijn kleine broer waardoor zijn vermogen/gewichtsverhouding - met andere woorden zijn scheurfactor - duidelijk in zijn voordeel speelt. Beide modellen gaan bovendien uiterst soepel en voorspelbaar van hun plaats bij de start, waardoor ze ook voor beginnelingen in het scootervak geen problemen stellen. Zelfs de meest onhandige automobilist moet in staat zijn om met deze scooters voor de ogen van alles en iedereen van bij de eerste poging gracieus van start te gaan en dat is natuurlijk een argument dat boekdelen spreekt bij het grote publiek.
Het zwaartepunt van de GTS scooters van Sym bevindt zich blijkbaar op de juiste plaats, want beide exemplaren blinken echt wel uit door zowel hun hanteerbaarheid als stabiliteit. Ook bij hoge snelheden en in snelle bochten gaven ze geen krimp. Met een topsnelheid van +/- 115 kilometer per uur voor de 125cc en net geen 140 voor de kwartliter is dat ook al een teken aan de wand wat betreft de kwaliteiten van de GTS modellen van Sym. Bovendien konden we geen enkele keer de veersystemen op onhebbelijkheden betrappen. Integendeel zelfs; er zijn niet veel scooters op de markt die zo comfortabel afgeveerd staan, terwijl de stabiliteit er niet door inboet als het wat sneller gaat. De kreet "Made in Taiwan" kreeg er zelfs bij ons een andere betekenis door…
Op gebied van remsystemen ontlopen de beide broertjes elkaar niet. Beiden maken gebruik van een 240 millimeter remschijf voor en een 220 exemplaar achter om de zaak tot staan te brengen. De hydraulische bediening geschiedt voor beide remmen via hendels aan het stuur, waardoor het totaal niets uitmaakt waar je tijdens het remmen je voeten zet. Remmen met de handen gaat trouwens veel gemakkelijker dan met de voet; je kunt beter doseren, met meer gevoel de remmen bedienen. Voor de voorrem van de GTS modellen werkt dat alles uit de kunst, die rem is goed te doseren en goed aan te voelen. Bij de achterrem, de meest belangrijke rem op deze scooters, is het allemaal net iets minder. Je moet wat harder in de rem knijpen, je voelt net niet helemaal hoe hard je remt, kortom, dat kan beter. Met een rempomp met kleiner debiet - geeft een betere doseerbaarheid - zou die achterrem het summum kunnen zijn, want aan kracht ontbreekt het hem bepaald niet. Knijp je wat te gretig in de remhendel dan kan het namelijk gebeuren dat het achterwiel kortstondig stil gaat staan als de grip van het wegdek eventjes niet je dat is. De GTS reageert daar stoïcijns op als je meteen de remdruk weer verlaagt; er is meer van doen om die van zijn stuk te brengen…
Comfort en gebruiksgemak, dat zijn de zaken waarvoor zoveel mensen, naast een laag verbruik, een lage verzekeringspremie en rijtaks eerder voor een scooter kiezen dan voor een wagen dezer dagen. Wel, ook de GTS modellen van Sym bieden dat aan en zelfs niet zo'n geringe mate. Onder het zadel kan je namelijk een enorme hoeveelheid bagage kwijt - waarschijnlijk zelfs twee integraalhelmen! - terwijl je bovendien nog twee onvervalste handschoenkastjes ter beschikking hebt om je kleine spullen in op te bergen. Daarnaast beschik je over een droom van een zitbank, een degelijke windbescherming zonder dat je daarvoor een optionele ruit moet kopen en alle toeters en bellen die je jezelf als nieuwbakken scooterrijder kunt wensen. Zowel het zadel als de benzinedop open je namelijk door de contactsleutel in de hiervoor voorziene stand te zetten. 't Ja, 't mag gezegd worden, zelfs in de auto-industrie zijn er heel wat dure modellen welke die laatste voorziening nog altijd niet aan boord hebben…
Zowel in de stad als op de snellere wegen staan beide GTS modellen probleemloos hun mannetje. De kwartliter doet dat op snelle banen met iets meer bravoure, maar de 125cc zal op dat vlak enkel een beetje krap aanvoelen op de snelwegen. Voor woon/werkverkeer, ook over langere afstanden, zijn beide modellen dan ook zonder meer geschikt, terwijl ze hun grootste troef daarmee zelfs nog niet uitgespeeld hebben. Zowel de kwartliter als de 125cc GTS is namelijk van huis uit voorzien van alles wat je je kunt wensen om recreatief te rijden. Heerlijk ontspannen een ritje maken in het weekend of 's avonds na het werk, daarbij de wereld voelen en ruiken terwijl je erdoor rijdt. In het gezelschap van jezelf of van een partner; 't is therapeutisch, dat zal je zelf ontdekken als je het eens probeert… En dat ontdekken kan tegen op zijn minst democratisch te noemen prijzen. De 125cc gaat voor 3.149 euro der deur uit en wil je de kwartliter in huis halen dan dien je daar 4.099 euro voor over te hebben. Geef toe, zelfs vergeleken met de gigantisch lage prijzen die de auto-industrie momenteel hanteert, zijn die op zijn minst interessant te noemen…