Sym Maxsym 400 2011 testverslag

Share De laatste jaren heeft het merk Sym in de Belgische motorwereld van zich doen spreken. Met name de kwaliteit en het verkoopsucces van de Sym motorscooters is beslist niet onopgemerkt gebleven. En dat die positieve beoordeling van het publiek gerechtvaardigd was hebben we zelf mogen ondervinden. De Sym motorscooters die we in het verleden hebben uitgeprobeerd hebben ons echt niet teleurgesteld.
't Is dan ook reikhalzend dat we hebben uitgekeken naar die dagen waarop we de nieuwste van Sym, de Maxsym 400, aan de tand konden voelen.
De importeur had ons verteld dat Sym zichzelf met de Maxsym had overtroffen. De motorscooter zou heel luxueus uigevoerd zijn en perfect afgewerkt. Dat was volgens ons al zo bij de lichtere modellen waarmee we in het verleden hadden test gereden, maar toch stonden we eventjes met onze mond vol tanden toen we de Maxsym 400 uiteindelijk in levende lijve onder ogen kregen. De Maxsym is een grote motorscooter. Zijn afmetingen zijn zeer ruim waardoor zowat iedereen een comfortabele plaats op deze motorscooter zal vinden. Om de gebruikers geheel en al te plezieren heeft men bovendien verregaande maatregels genomen. Zo is het zadel ruim gevormd en zeer goed gepolsterd en is de lendensteun verstelbaar uitgevoerd. Daardoor kan je de afstand tussen de treeplanken en de achterkant van het zadel regelen waardoor je een specifiek op jouw postuur afgestemde zithouding kunt realiseren. En dat scheelt eenmaal onderweg een slok op een borrel in het samenspel tussen mens en machine.
Ook de duorijders worden verwend. De zitbank achteraan is royaal en comfortabel en wordt aan beide zijden geflankeerd door ruime, aangenaam aanvoelende handgrepen. De duovoetsteunen zijn uitklapbaar én van een vergrendelmechanisme voorzien.Ze staan op een ergonomisch verantwoorde plaats. Een elegant vormgegeven en comfortabel gecapitonneerd ruggensteuntje maakt de lijst voorzieningen compleet.
Op gebied van opbergmogelijkheden wordt men al even straf verwend op de Maxsym. Onder het zadel tref je een ruime opbergmogelijkheid aan. We konden er zonder problemen een integraal helm in kwijt en hadden daarnaast nog ruim plaats om andere zaken mee te nemen. Een regenpak bijvoorbeeld, reserve handschoenen en schoenen. Kan je eens aangekomen je motorschoeisel inruilen voor gemakkelijker lopende schoenen en zit je onderweg nooit verlegen als het begint te regenen.
Naast die grote bergruimte onder het zadel biedt de Maxsym nog drie andere opbergvakken. Onder elke stuurhelft zit een niet afsluitbare, redelijk ruime opbergplaats en daaronder situeert zich een royaal, met de contactsleutel te openen handschoenvak. In de linkerkant van dat handschoenvak tref je bovendien drie handige zaken aan: een standaard aftakdoos voor elektrische stroom met daarnaast een USB aansluiting en de zekeringskast. Handig om zowat alle elektrische gadgets te kunnen opladen. We denken daarbij aan mobiele telefoons, navigatiesystemen, MP3 en MP4 spelers, camera's, mini computers. Kortom, alles wat een moderne mens denkt nodig te hebben.
En het verhaal over de superieure comfortvoorzieningen gaat verder. Op de linker stuurhelft staat een knop waarmee je het zadel ontgrendelt. Dat kan je ook middels de contactsleutel in de daarvoor voorziene stand te zetten. Dat contactslot kan je trouwens tegen ongeoorloofde penetraties beschermen middels een deurtje dat voor de sleutelopening komt te zitten indien je dat wenst en enkel maar met de contactsleutel kan verwijderd worden.
Op de rechter stuurhelft vindt je de schakelaar die de vier pinkers simultaan laat functioneren. Ter hoogte van de rechterknie is de hendel voor de parkeerrem aangebracht. Die bedient via een kabel de achterste remklauw en zorgt ervoor dat je de Maxsym ook op hellingen veilig kunt parkeren. Trouwens over parkeren gesproken; de Maxsym is zowel met een zijstandaard als met een middenbok uitgerust. Om hem op de middenbok te zetten is geen speciale kunde of grote spiermassa van doen. De maat van de bok en de plaats ervan is heel goed uitgekiend.
En dan het dashboard. Ook dat ziet er heel luxueus en compleet uit. Het bevat een grote toerenteller, een al uit de kluiten gewassen snelheidsmeter, een benzinemeter, een temperatuurmeter, een kilometer- en tripteller, een klokje, een voltmeter en een… kalender?! Neen, dat laatste is geen grapje, op deze Sym weet je altijd meteen welke dag het is als je het contact aanzet. Eerlijk gezegd hadden we in plaats daarvan liever een omgevingstemperatuurmeter gezien, maar ja, je kan niet alles hebben in dit leven hé?! En dat dat laatste een waarheid als een koe is wordt je onderweg gedemonstreerd als je naar de tellerpartij kijkt. Ook als de zon niet schijnt reflecteert de ruit van het dashboard zowat alles wat in haar omgeving te zien is. En dat gaat ten koste van de afleesbaarheid van het dashboard hebben we jammer genoeg moeten ondervinden. Het aflezen van de meters gaat wel, maar dit kan beter… veel beter!
Daar tegenover staat dat je op de Maxsym zit als een koning. De zithouding is onverbeterbaar, het zadel voelt ook na lange ritten nog steeds comfortabel aan en de windbescherming is zeer goed. Niet alleen de stroomlijnruit zet je afdoende uit de wind maar ook de bescherming voor de benen is heel efficiënt. Komt daarbij dat er zich hoegenaamd geen cabrio effect manifesteert, zelfs niet bij hoge snelheden, en dat de achteruitkijkspiegels steeds een strak en goed beeld geven van wat er zich achter de Maxsym afspeelt. Inderdaad, ook op deze vlakken scoort de Maxsym heel goede punten. Quasi geheel verpakt in mooi vormgegeven plaatwerk zie je van buitenaf zo goed als niets van het rijwielgedeelte, de motor en de aandrijving van de Maxsym. Zo voor de vuist zie je alleen dat de scooter vooraan op een 15 duims wiel staat dat een 120 millimeter brede band torst. Als je door de knieën gaat is nog net het 14 duims achterwiel te zien evenals de 160 millimeter brede achterband. De reminstallatie bestaat rondom uit 275 millimeter grote remschijven. De Maxsym is vooraan uitgerust met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen en achteraan is een dubbelzuiger remklauw voorzien. Beide remmen worden vanaf het stuur apart bediend middels hydraulische pompen.
Op die pompen zijn verstelbare hendels gezet maar hierbij moeten we wel een kanttekening maken. Zelfs op de stand die hen het dichtst tegen het stuur brengt heb je erg lange vingers nodig om ze te bedienen. En dat komt bepaald de doseerbaarheid van de remmen, die overigens ruim krachtig genoeg zijn, niet ten goede. Met een veiltje en wat handigheid is dat euvel in een kwartiertje verholpen, maar toch hadden we dat heel graag anders gezien. Blijkbaar hebben ze daar in Taiwan heel lange vingers of zijn ze ervan overtuigd dat de Europeanen met grote grijpers zijn uitgerust. Afgaande op ons koloniaal verleden zou dat laatste nog niet eens zo'n gek idee zijn toch?! Maar dat terzijde. Feit is dat de Maxsym 400 voorlopig nog niet met ABS wordt uitgerust. En dat is de dag van vandaag echt wel opmerkelijk. Anno 2011 weet iedereen dat ABS systemen op motoren en motorscooters de veiligheid gevoelig verhogen én drempelverlagend werken. We hopen dus dat Sym asap een ABS versie van hun paradepaardje van de band laat bollen.
Van bollen gesproken; de Maxsym 400 loopt als een trein. De 41 millimeter telescopische voorvork en de swingunit achter zorgen in samenwerking met het kader voor een strakke rit. Opmerkelijk is de goede werking van de stereo vering achter. Die werkt voor een motorscooter heel goed en slaagt er dus in om in geval van putten en bulten de gebruikers bijna geheel te vrijwaren van klappen in de rug. Op zelfs nog een hoger niveau staat de werking van de voorvork. Die vlakt absoluut elke oneffenheid uit en gaat maar weinig door de knieën als er vol op het voorwiel geremd wordt. En dat er soms flink geremd dient te worden is te verwachten. De Maxsym 400 heeft een moderne, vloeistofgekoelde viertakt krachtbron in het vooronder met een cilinderinhoud van 399cc. In de cilinderkop zitten vier kleppen, de cilinderwand is ceramisch behandeld voor een jarenlange levensduur en een elektronisch motormanagement zorgt zowel voor de ontsteking als de brandstofinspuiting. Een automatische C.V.T. (Constant Variabele Transmissie) versnellingsbak zorgt voor de overbrenging van de krachten. En dat de Maxsym van wanten weet blijkt al meteen uit de cijfers. De motor wordt opgegeven voor een maximum vermogen van 34 pk.
34 pk lijkt op het eerste gezicht misschien niet veel voor een droog 224 kilogram wegende motorscooter maar toch heeft de Maxsym in de praktijk een knappe sprint in huis. Met staande start zal je al een goede motor of auto nodig hebben om deze motorscooter te snel af te zijn. De vlot in toeren klimmende éénpitter ligt daar aan de basis van samen met de perfect werkende automatische koppeling en dito versnellingsbak. Ook bij hernemingen geven deze componenten het beste van zichzelf waardoor je nooit het gevoel krijgt power te kort te hebben. Wel integendeel… Bovendien maakt het rijwielgedeelte dat je zorgeloos aan het gas kunt hangen; deze motorscooter laat zich slechts uiterst zelden beïnvloeden door de staat van het wegdek of turbulenties. Hoe snel de Maxsym loopt? Wel, hij sprint in no time naar de 140 kilometer per uur, loopt daarna stilletjes door tot de teller de kaap van de 150 kilometer per uur bereikt om daarna, als de omstandigheden maar even meezitten, door te gaan naar zijn echte topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dat alles stabiel en zonder zijn gebruikers een hartaanval te bezorgen van zodra er een vrachtwagen in zicht komt of een zijwind komt opzetten. We hebben het eerlijk gezegd zowel bij dikke dure toermotoren als exclusieve motorscooters al anders geweten!
Gezegend met een grote wendbaarheid is de Maxsym dus zowel in de stad als op de secundaire- en snelwegen in zijn element. En zijn gebruikers al evenzo, gezien het hen door deze motorscooter geboden comfort. Daarnaast laat de capaciteit van de brandstoftank (14,7 liter) een actieradius van meer dan 250 kilometer vermoeden, hetgeen meteen de deur openzet voor een heel gevarieerd gebruik. Wie deze motorscooter koopt haalt een alleskunner in huis, ja, zelfs een flinke reis met twee gaat de Maxsym niet uit de weg. Ook deze motorscooter zal zich namelijk laten uitrusten met een topkoffer van formaat en zijtassen waardoor de totale bagagemogelijkheid de verbeelding gaat tarten. Dan nog een GPS gemonteerd of een landkaart in het handschoenvak en de wereld ligt pakklaar aan je voeten…
Maar laten we niet meteen wegdromen. De realiteit is dat deze heel luxueuze, comfortabele motorscooter te koop is voor 4.999 euro. Het gaat hier om een introductie prijs die tot onbepaalde tijd geldig is. Wie echt op een koopje uit is moet dus maar best niet te lang talmen om de knoop door te hakken, want nu al staat vast dat ook deze Sym bij een heel groot publiek in de smaal zal vallen. Voor meer info over de Maxsym 400 surf naar de website van Sym: www.sym.be