Lekke banden voorkomen met Slime

Share

Een lekke band; men denkt altijd dat het enkel anderen overkomt. Toch loopt elke motorrijder evenveel kans om op gelijk welk ogenblik –en gelijk waar!- met deze pech geconfronteerd te worden. Als je daarop niet voorbereid bent kan je maar één ding doen, namelijk op zoek gaan naar hulp die niet altijd meteen overal te vinden is.
Het kan echter ook anders. Zoals met veel dingen is ook in dit geval het voorkomen van problemen beter dan het zoeken naar een oplossing op het moment dat de moeilijkheid zich voordoet. Met Slime, een product dat een vieze naam draagt maar niettemin echt wel interessant is, kan je gemakkelijk een lekke band repareren. Het gaat om een niet toxische samenstelling van microvezels en stollend materiaal dat onbrandbaar is en zich met water laat verwijderen.
Het product kan preventief in de band aangebracht worden indien de snelheid waarmee het voertuig bereden wordt de 75 kilometer per uur niet overschrijdt. Met andere woorden fietsen, mountainbikes, bromfietsen, scooters, lichte off road motoren en heel wat quads kan je ermee beveiligen tegen die vervelende lekke banden. Bij voertuigen die sneller gereden worden wordt het afgeraden om Slime als preventief middel te gebruiken; de kans op hinderlijke vibraties ten gevolge van onbalans in de band is niet ondenkbaar en dat kan je bij hogere snelheden maar beter vermijden. Als reparatiemiddel is Slime echter wel geschikt voor snelle voertuigen; je dient na het inbrengen enkel de topsnelheid van 75 kilometer per uur te respecteren. Het middel wordt aangebracht na de vaststelling van het lek, de band wordt rondgedraaid en op druk gebracht waarna het lek meteen en blijvend gedicht wordt. Goed om weten is dat het product enkel lekken dicht die zich in het loopvlak van de band bevinden. En dat heeft een reden: het is de middelpunt vliedende kracht van het draaiende wiel die het product gelijkmatig over de binnenkant van het loopvlak van de band verdeelt. De flanken blijven daardoor onbeschermd maar dat is niet zo'n probleem omdat puncties in de flanken bijna nooit voorkomen. De juiste hoeveelheid product dat gebruikt dient te worden hangt af van de maat van de band. Op de website www.slime.com vind je alle benodigde informatie daarover waardoor je echt wel gekke dingen moet doen om niet de juiste dosis te gebruiken. Voor je vertrekt de nodige opzoekingen doen is aan te raden; zo kom je ook te weten welke verpakking je dient aan te schaffen.
Het inbrengen van het product zelf gaat eenvoudig en zonder speciale gereedschappen. De werkwijze vereist dat eerst de lucht uit de band wordt gelaten, waarna het binnenwerk van het ventiel dient verwijderd te worden. Dat doe je door gebruik te maken van de speciaal daartoe gevormde dop die de flacon afsluit. Vervolgens breng je op de flacon de bijgeleverde darm aan en pomp je door op de flacon te knijpen de vereiste hoeveelheid Slime in de band. We ondervonden geen problemen bij het in de praktijk brengen van deze aanwijzingen; het product liet zich heel gemakkelijk inbrengen en lekte niet op de velg van de motor. Eens dat gedaan monteer je het binnenwerk van het ventiel terug op zijn plaats en breng je de band op de vereiste druk. Met een speciale mini pomp of capsules met gecomprimeerde lucht kan dat moeiteloos, ook aan de kant van de weg in niemandsland. De band is nu beschermd voor een periode van twee jaar tegen lekken die tot 6 millimeter groot mogen zijn. Met andere woorden: 't mag al een flinke nagel zijn die je band penetreert vooraleer je met de gebakken peren komt te zitten. Het spreekt vanzelf dat een snelle motor niet met het product in de band mag blijven rijden; met gematigde snelheid naar de dealer rijden lukt echter gegarandeerd zonder problemen. Slime Tube Sealant is verkrijgbaar in de betere motorhandel voor zowel tubeless banden als banden met een binnenband. Er bestaan verschillende verpakkingen; de kleinste is die van 237 ml wat volstaat voor het behandelen van één band van een lichte motorfiets of de beide banden van een fiets. Omdat het product niet onder druk in de flacon zit kan het product veilig in zowel de motorfiets als de bagage vervoerd worden. Wie ooit al eens –zoals ondergetekende - een spuitbus voor het repareren van banden lek heeft weten slaan in de bergruimte onder het zadel van zijn motor, weet dat dat beslist geen onbelangrijk voordeel is…