Kawasaki W1SS 1968

Share De oldtimers onder ons weten het nog wel; Kawasaki was in de jaren '60 en in het begin van de jaren '70 vooral gekend om zijn razendsnelle tweetakt motoren. En toen kwam het merk met de onwaarschijnlijk –zo mogelijk- nog snellere Z900 op de markt. Velen concluderen daaruit dat dit de eerste viertakt was die de naam Kawasaki droeg, maar niets is minder waar…

We reizen om te leren was vroeger een veel gehoorde kreet. Die is ook nu nog altijd van toepassing want ergens in het noorden van het Britse Koninkrijk deden we een onlangs een toevallige ontdekking. Een kennis van ons haalde een motor uit zijn schuur waar we niet meteen de oorsprong konden op plakken. Het blok leek als twee druppels water op dat van een Engelse motorfiets maar iets zei ons dat dit niet het geval was. Zekerheid kregen we daarover toen we de naam Kawasaki op de tank zagen staan. We stonden even voor een mysterie…
Bob Williams, de zaakvoerder van The Tank Shop, en niet alleen de eigenaar van deze opmerkelijke motor maar ook notoir verzamelaar van allerlei motoren, vertelde ons met pretlichtjes in de ogen dat we voor een zo goed als originele Kawasaki W1 stonden. Met de camera in de hand draaiden we rond de motor en schoten zo goed en zo kwaad als de omgeving ons dat toeliet enkele beelden. Een framenummer konden we niet meteen ontdekken, dus stelden we ons tevreden met een kiekje van het motorblok nummer. Hadden we toch iets om de sporen van deze motor in de geschiedenis van Kawasaki te kunnen opzoeken. Terug in België toonden we de beelden die we gemaakt hadden aan de medewerkers van Kawasaki Benelux, die gingen in de archieven van Kawasaki Europe rommelen en bezorgden ons niet alleen de ware identiteit van deze motor maar ook relevante technische gegevens.
Het bleek om een Kawasaki te gaan die tussen 1968 en 1971 was geproduceerd onder de naam W1SS. Die was de opvolger van de W1 –de eerste viertaktmotor ooit gebouwd door Kawasaki- die tussen 1966 en 1968 werd gemaakt. Wat we vermoed hadden bleek dus de waarheid; deze motor was er al lang voor de Z900 met veel tromgeroffel ten tonele verscheen. De W1SS is een luchtgekoelde tweecilinder die een cilinderinhoud heeft van 650cc. De cilinderkop bevat kopkleppen en de krachtbron is goed voor 50 PK bij 6.500 toeren per minuut. De motor wordt gevoed door 2 carburatoren –terwijl op dat moment nog veel twins door één carburator ademhaalden- en heeft een vier verhoudingen tellende versnellingsbak aan boord. De lay-out van het geheel –en de look- is duidelijk afgekeken van de Britse motoren uit de jaren '60 en '70 maar dat zal niemand verbazen. Tenslotte is het algemeen geweten dat de Jappen in die tijd al over heel goede fototoestellen beschikten en er hun hand niet voor omdraaiden om verbeterde copies op de markt te brengen van alles en nog wat. Toch is de motor geen "Japanse BSA" zoals wel eens wordt beweerd. De BSA A10 had een langeslag motor (73 mm x 84 mm), terwijl de W1SS over een korteslag motor beschikte. Met een boring en slagverhouding van 74 x 72,6 millimeter wilde deze twin gemakkelijk hoog in toeren draaien en beter accelereren dan zijn Britse evenknie. Misschien wel juist door dat sportieve karakter sloegen de W1 en de W1SS niet aan in Amerika; iets wat Kawasaki natuurlijk erg graag had gezien.
Zowel voor als achter staat de motor op 18 duims banden. Voor die tijd hadden ze een respectabele breedte; vooraan is er een 3.25H gemonteerd en achteraan een 3.5H. De summiere technische gegevens vermelden verder een roestvrijstalen voorspatbord, hetgeen in die tijd een ongelofelijke luxe moet zijn geweest. Ruim bemeten trommelremmen moeten voor stopkracht zorgen. De motor was origineel verkrijgbaar in de kleuren Candy Red, Candy Blue en Pastel Blue; dat is het exemplaar nog aan te zien want onder de huidige laklaag is op sommige plaatsen duidelijk de kleur Candy Red waarneembaar.
Mooi is dat deze motor –op de laklaag na- zich verder geheel in originele staat bevindt. Ook het innerlijke van de krachtbron is blijkbaar nog niet door de tand des tijd zwaar aangetast want het contact aanzetten, even vlotteren en een ferme trap op de kick geven volstaat om de twin tot actie te brengen. En dat na een lange zeereis, want dit exemplaar werd via het internet gekocht in Japan en daarna naar de groene heuvels van Schotland verscheept. Inderdaad, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!